Elsőbbségadási viszonyok rossz sorrendje
FRISSÍTÉS 2021.02.26.
Bejelentő hozzászólása:
"Ezt a megoldást nem tudom így elfogadni, kérem szépen visszaállítani az ügy státuszát a megoldottról folyamatban levőre.
Rögtön tudom ellenpéldaként hozni a közelből a Weiss Manfréd út - Szállító út kereszteződését, ott is hasonló az út geometriája, nagy sebességű útról fordulnak nagy ívben az autók dél felől érkezve a kerékpárutat keresztezve a Szállító útra, mégis a kerékpárosoknak van elsőbbsége (nagyon helyesen). Ha ott megoldható a kerékpárosok előnyben részesítése, akkor ez itt sem lehet akadály.
Továbbá bár pont nem látszik az itt bevágott műholdképen, de a sáv, amiből az autók a Védgát utcára kanyarodnak, ott kezdődik nagyjából, ahol a kép jobb széle van, azaz a Gubacsi-hídról érkező autók csak sávváltás után érkeznek a kerékpáros átkeléshez, ami után egyébként kb. 5 méterrel van is egy elsőbbségadás kötelező táblájuk, ez a két faktor együttesen máris sokkal jobban lelassítja az autókat, mint amit az út geometriájáról adott fejtegetés sejtetni enged.
Ha a Budapest Közút problémája az, hogy a kerékpárosokat szeretné védeni, akkor azt azzal teheti meg, hogy mindenütt elsőbbséget ad nekik, az általuk veszélyesnek tartott ívbe pedig lehet sárga útburkolati felfestést kitenni a gépjármű-forgalom számára, akár olyat is, mint ami a vasúti átjárók előtt van, azaz az út síkjából kiemelkedőt,plusz lehet a kerékpáros átjáró szélét macskaszemekkel, LED-világítással észrevehetőbbé tenni stb. - szerintem rengeteg lehetőség van kulturáltan megoldani a kerékpárosok védelmét ebben a kereszteződésben.
A lenti szakmai indoklás inkább csak mellébeszélés, aminek az a lényege, hogy nem szeretne hozzányúlni a Budapest Közút a kereszteződéshez.
Kérem szépen az észrevételem további megfontolásra újból a közútkezelőnek továbbítani. Köszönöm szépen! "
Konta Zoltán hozzászólása:
"Egyetértek a bejelentővel. Ha a közútkezelő a kerékpáros biztonságát az elé kihelyezett stop táblákkal kívánja növelni, akkor azt hiszem nagyon rossz úton jár. Az ilyen megoldások sokkal inkább a kerékpáros forgalom korlátozását, a kerékpáros lendületének megtörését, végső soron a kerékpározás örömét veszik el. Vannak olyan helyek, ahol indokolt lehet egy stop tábla, de egy alárendelt, kanyarodó úttal szemben az egyenesen haladó kerékpárost megállásra kényszeríteni egy olyan kereszteződésben ami tökéletesen belátható, a belátást korlátozó tényezők nincsenek, teljességgel indokolatlannak tartom."
---
Csepelen a Gubacsi-híd felé vezető kerékpárúton a Védgát utca és az Ady Endre út kereszteződésében olyan a kerékpárút vezetése, hogy 3 úttestet keresztez. A KRESZ szabályai alapján ezekből kettőnél a kerékpáros forgalomnak, egynél az úttesten közlekedő járműveknek van elsőbbsége. Ez a helyzet úgy jött létre, hogy a három közül az egyik úttestnél egy STOP-táblát helyeztek ki a kerékpárútra. A csatolt Google Maps térképen kékkel jelöltem a kerékpárút nyomvonalát és piros vonallal azokat a helyeket, ahol elsőbbségadási kötelezettség van.
Alapvetően semmi sem indokolja, hogy a 3 úttest közül az egyiken más elsőbbségadási viszonyok legyenek. Alapelv a forgalomszervezésben, hogy egy adott útszakasz az vagy védett út vagy egyenrangú kereszteződések sorozata, a balesetveszély miatt nem szokás egy adott útszakaszon a kétfajta forgalomszervezési módot keverni. Szerintem ugyanezt az alapelvet kellene a kerékpárutakra is vonatkoztatni - csak felesleges balesetveszély adódik abból, hogy más az elsőbbségadási sorrend az egyes úttesteken egy kereszteződésen belül. Így a javaslatom az, hogy a STOP táblát távolítsák el a kerékpárútról és helyezzenek ki helyette egy elsőbbségadás kötelező táblát a kerékpárutat itt keresztező úttestre. Ez mindenféleképp sokkal biztonságosabbá tenné a kereszteződést és csökkentené a balesetveszélyt.
Hozzászólások
Rögtön tudom ellenpéldaként hozni a közelből a Weiss Manfréd út - Szállító út...
A Védgát utcai kerékpáros átvezetéssel kapcsolatos bejelentésére válaszunk a következő:
Az említett átvezetés azért lett így kialakítva, mert az Ady Endre úton haladó, Védgát utca...
https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/62081/kerekparut-atvezetes-ady-endre-ut-vedgat-utca