Indokolatlan zaj és környezetterhelés - vol 3.
Tisztelt BKK, Tisztelt BKV, Tisztelt VT-Arriva Kft.!
Hivatkozva két korábbi bejelentésemre, újabb kérdéseket szeretnék Önöknek feltenni, bízva abban, hogy azokra választ is kapok.
A korábbi két bejelentés és az Önök által azokra adott válaszok az alábbi linken találhatóak:
https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/51139/indokolatlan-zaj-es-kornyezetterheles
https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/68259/indokolatlan-zaj-es-kornyezetterheles-vol-2
Utolsó bejelentésemben feltettem Önöknek azt a kérdést, hogy az én megítélésem szerint indokolatlan motorjáratásról készült videókat hova küldhetem, amire nem kaptam választ, ezért egy videot most jelen bejelentéssel publikussá teszek. A videókat arra tekintettel és azzal a bátorítással kezdtem el készíteni, hogy 2019-es válaszukban (ld. első link) azzal hárították el az érdemi válaszadást, hogy konkrét esetet tudnak csak kivizsgálni.
Egyben azt is írták 2019-ben (illetve 2020-ban is), hogy „Az autóbusz-vezetőket folyamatosan ellenőrzik, az indokolatlan motorjáratásnak felelősségre vonás a következménye. Az összes autóbusz-vezető figyelmét felhívták arra, hogy ne járassa a jármű motorját indokolatlanul. Amennyiben valamelyik autóbusz-vezetőnél bizonyíthatóan többperces, sem forgalmi, sem műszaki okkal nem magyarázható motorjáratás előfordul, a munkáltató a kollektív szerződés szerinti szankcionálja a munkavállalókat.”
Ezt a válaszrészletet azért emelem ki, mert a tényleges gyakorlat nem igazolja ezt az állításukat, amit ez a videó is jól mutat.
A most megosztott videó egy május végéhez közeli reggelen készült, amikor hajnali 4 előtt nem sokkal arra ébredtem, hogy közvetlenül a házunk előtt áll egy busz, járó motorral. Az addig nyitva lévő hálószoba ablakot becsuktam (a busz közvetlenül e szoba ablaka alatt állt), de sajnos a motor járatása a zárt ablak ellenére is rendkívül zavaró volt. Picit még vártam, hátha csak az üzemeltetéshez szükséges, alapjáraton történő, Önök által is többször említett 1 perces motorjáratásról van szó, de a motorzaj nem akart megszűnni. Ekkor ragadtam dühömben telefont és mentem le filmezni, ami azt is jelenti, hogy az első 5-7 perc motorjáratás nem is szerepel a felvételen. Mivel a felvétel elkészítse közben 2 másik buszvezetővel is beszéltem, az sem szerepel a videón, így összességében 35 perces a video, de a tényleges motorjáratás minimum 50 perc volt.
Sem az eset pontos időpontját, sem a rendszámot nem szeretném megosztani, mert nem az a célom, hogy egy konkrét buszvezetőt, vagy buszvezetőket szankcionáljanak, hanem az, hogy egyértelmű, észszerű, az utasok és a helyi lakók szempontjából egyaránt méltányos szabályokat vezessenek be a motorjáratásra és azokat tartassák is be.
A videón szereplő eset egy szélsőséges, de sajnos nem példa nélküli eset, értelemszerűen minden hasonló szituációt nem tudok és nem is szeretnék levideózni, de elég sok további esetről van felvételem, amelyeket szintén szívesen osztok meg Önökkel, vagy ha Önöket nem érdekli, akkor a szélesebb publikummal.
Idestova 5. éve levelezek Önökkel különböző csatornákon és nagyjából ugyanazokat a sablonválaszokat kapom, ezért most a konkrét videó alapján szeretnék választ kapni az alábbi kérdéseimre. Kérem, tiszteljenek meg azzal, hogy MINDEN kérdésemre válaszolnak és nem az előző válaszaikban puffogtatott paneleket copy-pastelgetik.
Kérdéseim:
1. A menterend alapján egyértelmű, hogy valamivel 4 óra előtt a Benjámin utcához érkező busz nem szállított még utasokat, először 4:46 perckor vett fel ebben a megállóban utasokat. Miért van arra szükség, hogy a busz egy lakóövezetben található buszfordulóban várakozzon a 4:46 perces indulás előtt bő 50 percen keresztül? Miért állomásozik egyszerre akár 3-4 busz is (sokszor járó motorral) közvetlenül a lakóházak mellett? Miért nem tudják a garázsban kivárni az indulást és csak az indulás előtt pár perccel beérkezni a megállóba? (Hajnali 4 előtt még elég kiszámítható a forgalom és nem kell attól tartani, hogy nem ér időben az állomásra egy dugó miatt.)
2. Az utóbbi időben azt vettük észre, hogy a kertvárosi részben található Benjamin utcai buszfordulót buszpályaudvarként használják a sofőrök. Összefüggésben van-e a Benjamin utca végállomásban feltorlódott buszforgalom a 3-as metró felújításával? A buszvezetők ugyanis ezt állítják. Ha igen, mikor és milyen formámban tájékoztatták arról a lakókat vagy a kerületi önkormányzatot, hogy megnövekedett forgalomra, ezzel együtt nagyobb zaj- és környezeti terhelésre kell számítani. Ha nem, miért nem érezték ennek szükségességét?
3. A felvételen látható motorjáratást indokoltnak tarják-e? Ha igen, kérem, magyarázzák meg, hogy az adott hőmérséklet mellett – kb. 15 fok volt azon a május végi reggelen – miért kell járni a busznak kb. 50 percet (és újra: miért kellett az indulás előtt ennyivel a megállóban várakoznia)?
4. Az Önök terminológiája szerint mi számít indokolatlan motorjáratásnak? Mikor van az a pont, amikor már „nem felesleges” (ahogy Önök írják előző válaszukban) leállítani a motort?
5. Előző válaszukban arra hivatkoznak, hogy indokolatlan motorjáratás megszüntetését célzó üzemanyag-megtakarítási ösztönző-rendszereknek köszönhetően a járművezetők érdekeltek az üzemanyag takarékos felhasználásában. A megosztott videó alapján ezt jól működő rendszernek gondolják? Hogy fordulhat elő ilyen ösztönzőrendszer mellett ez a fajta pazarlás?
6. A fenti linkeken megosztott bejelentésekre adott válaszukban 2019-ben és 2020-ban is azt írták, hogy felhívták a buszvezetők figyelmét arra, hogy indokolatlanul ne járassák a motort (amit egyébként korábbi, nem nyilvános felületen folytatott levelezésben is leírták). Mikor, milyen módon tették ezt meg 2019-ban és 2020-ban?
7. Azt is írják ezekben a válaszaikban, hogy rendszeresen ellenőrzik az indokolatlan motorjáratást és szankcionálják is azt. Milyen gyakran és milyen módszerrel ellenőrizték ezt és hány buszvezetőt büntettek meg emiatt az elmúlt 2 évben? (Megköszönöm, ha esetleg a Benjamin utca buszforduló vonatkozásában 2019-es és 2020-as adatokat is tudnak erről biztosítani.)
Két nem ide kapcsolódó, de korábban feltett és meg nem válaszolt kérdést is megismételnék itt:
8. Az elmúlt években – a fent vázolt helyzet miatt – sajnos sok buszvezetővel beszélgettem. (Itt jegyzem meg, hogy nagyon sok közülük érti és azonosul a problémával és igyekszik is leállítani a motort, ahogy lehetséges. Ezt ezúton is köszönöm nekik.) Több buszvezetőtől is hallottam, hogy több olyan végállomás van, ahol előírás, hogy azonnal le kell állítsák a motort, de a Benjamin utca buszfordulóban nincs ilyen utasítás. Érdekelne, hogy milyen alapon választják ki ezeket a megállókat? Lehet-e kezdeményezni, hogy bekerülhessen esetleg ebbe a körbe a Benjámin utcai buszforduló?
9. Milyen általános szabályok vonatkoznak a klímajáratására? (Hány foktól kell használni, figyelembe veszik-e, hogy süt a nap, este van, stb.) Igaz-e az – ezt is több buszvezetőtől hallottam – hogy a BKK-s forgalomirányító írja elő, hogy mikor kell a klímának mennie és a sofőr azt nem írhatja felül akkor sem, ha egyébként logikus lenne a klíma leállítása? Hogy fordulhat elő, hogy este 9 óra után kb. 20-24 fokban is ki van adva utasításba a klíma- és ezzel együtt a motorjáratás?
Bízom abban, hogy a feltett kérdéseimre végre érdemi válaszokat adnak és mint az illetékesek, Önök találnak erre a problémára megoldást, nem pedig Fővárosi Önkormányzattal vagy civil szervezetekkel, esetleg a sajtóval folytatott levelezés eredményeként kell ezt az ügyet megoldani. Természetesen, ha nem megy másképp, akkor szívesen fordulok máshoz, ehhez az elszántságom és az egyre gyarapodó videógyűjteményem már rendelkezésre áll.
Hozzászólások
ek a buszok csepelröl jönek minden NAY
https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/70449/indokolatlan-zaj-es-kornyezetterheles-vol-3-piheno-kerese
A járművezetők nem pihennek ott, így nem indokolt.
Köszönöm szépen a felvetett kérdéseimre adott részletes válaszukat és különösen a probléma megoldása érdekében tett intézkedéseiket. Hozzá kell tegyem ugyanakkor, hogy a válaszaik több h...
Tárgy: tájékoztatás
JAROKELO-BUDAPEST-00069954
Tisztelt Ügyfelünk!
Engedje meg, hogy a https://jarokelo.hu/ oldalon jelzett "Indokolatlan zaj és környezetterhelés -...
Tárgy: tájékoztatás
JAROKELO-BUDAPEST- 00069954
Tisztelt Ügyfelünk!
Tájékoztatjuk, hogy az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011....
Ahogy azt már korábban is írtuk, Garami Mária a Járókelő csapatának tagja, ügykezelő önkéntese. Sem a bejelentőhöz, sem pedig az aktuális illetékeshez nincs köze. Kérünk, hogy egyik csap...
meg kérdesztem vezetöket honan jönek ki csepelröl jönek és 1 óra kell hogy ki érjenek a XVIII KER BE kérdésem mi lesz télen ha nem mehetnek a motrok hidegben mehetnek gy...
pisilnek vezetök de az baj hogy buszok járnak motorok 2019 ben 3 vezetöt bünt...
Teljesen bullshit a...