Megoldott

Indokolatlan zaj és környezetterhelés

Anonim Járókelő

FRISSÍTÉS 2019.10.07.:

Kedves BKK ügyfélszolgálat!
Tisztelettel érdeklődöm, hogy a bejelentésemben felvetett problémára mikor szíveskednek választ adni. Ezt immár több mint egy év távlatából kérdem, az első bejelentés és az utána kapott hasonló kitérő választ is beleértve. A bejelentett probléma nem arról szól, hogy érkezés után, vagy indulás előtt 1-1 percet járatják a motort, hanem 10-15 peceket, és nem a képen szereplő buszról van szó (ez csak illusztráció, mivel a járokelő.hu oldalon képet is fel kell tölteni), hanem napi szinten 4-5, vagy több járatról, amelyeknek kellemes 20 fokos nyári hajnalokon és éjszakákon is jár a motorja, amikor sem fűteni, sem hűteni nem lenne indokolt. Miért lehet, hogy más vágállomáson utasításban van adva a buszvezetőknek, hogy le kell állítani a motort, a mi végállomásunkban viszont nincs? Nem kivételes eljárást kérnénk, hanem azt, amit máshol is alkalmaznak. További részletkért, kérem, olvassák el az eredeti bejelentés, mert továbbra is arra várnám megtisztelő válaszukat.
Tisztelettel,

-----

FRISSÍTÉS 2019.10.07.:

A BKK válasza:
"Köszönjük megkeresését, melyet eljuttattunk a probléma megoldásában illetékes BKV Zrt.-nek, és azt válaszolták, hogy a bejelentést kivizsgálták. Társaságuk szigorúan szabályozza, hogy lehet-e járatni a motorokat, ha a jármű a végállomások területén vagy a város bármely pontján egy helyben áll. A szabályozás egyértelműen tekintettel van a lakóközösségek érdekeire, a környezet védelmére és a gazdaságosságra.

Járműveik döntő többségének motorja úgynevezett turbó feltöltővel van szerelve, az előírások szerint érkezéskor a visszahűlés érdekében egy percet, és újabb terhelés előtt a megfelelő kenés elérése érdekében szintén egy percet járatni szükséges ezeket a motorokat a károsodások elkerülése érdekében; a gázüzemű buszaik is így működnek. Amennyiben a klímák üzemelnek, akkor a berendezés kíméletes használata és az utastér megfelelő hőmérsékletének fenntartása is indokolttá teszi a motorok járatását, illetve nem feltétlenül környezetkímélő, ha a motort néhány percre leállítják.

A jelzett végállomást a BKV buszain kívül a VT-ARRIVA Kft. járművei is használják.

A bejelentés és a fotó nem tartalmaz azonosításra alkalmas adatokat (rendszám, időpont), ezért az adott esetre nem tudnak pontos választ adni, hiszen a munkáltatónak minden kétséget kizáróan bizonyítania kell, ha valamelyik dolgozója szabálytalanságot követ el, mert csak így tudja jogszerűen felelősségre vonni."

-----

A Benjamin utcai buszforduló közvetlen környezetében lakó szomszédaimmal együtt afelől érdeklődnénk, hogy vajon megoldható lenne-e, hogy a buszállomásra beálló, vélhetően a menetrend pontos betartása miatt várakozó buszvezetők az állomáson való várakozás idejére leállítsák az autóbuszuk motorját. Panaszunkkal első körben 2015-ben kerestük meg a BKK-t, megnyugtató választ azóta sem kaptunk, de ami rosszabb, érdemi változás sem történt az ügyben. Az autóbuszok motorjainak járatása különösen a hajnali, reggeli és az esti órákban igazán zavaró, tekintettel arra, hogy a meleg miatt kénytelenek vagyunk a házaink ablakait nyitva tartani.

A probléma kapcsán BKK-tól korábban azt a tájékoztatást kaptuk, hogy ők a 284E járatot üzemeltetik, a másik, vagyis a szintén ott megforduló 184-es járat üzemeltetését egy másik szolgáltató végzi (Visszakérdezésünk ellenére se tudtuk meg, hogy a másik járatot ki üzemelteti. Mindemellett pedig a válasszal azt sugallták, mintha a szolgáltatás megrendelőjeként semmi felelősségük nem lenne a szolgáltatás minőségéért). A 284E járat kapcsán pedig azt a választ adta a BKK, hogy lefolytattak egy vizsgálatot a zajpanasszal kapcsolatban és mindent rendben találtak. (Azt újabb kérdésre sem árulták el, hogy a vizsgálat mettől meddig és milyen helyszínen zajlott, kik vettek részt benne, mik voltak a vizsgálat főbb megállapításai, milyen teendőket javasolt a vizsgálatot lefolytató személy vagy szerv)

Nem derült ki számunkra, hogy a buszvezetőkkel kommunikált-e bárki is, kérte-e már őket arra bárki is, hogy fokozottan ügyeljenek a motor megállóhelyen való járatására vonatkozó szabályok betartására. A tapasztalataink azt mutatják, hogy ez a nem annyira lényegtelen mozzanat nem történt meg, mert semmi nem változott. Annyit megtudtunk a BBK-tól, hogy: „a hőségriadón kívül, minden időjárási körülmények között a végállomásra beérkező autóbuszok motorját – az adott járműtípusra vonatkozó műszaki előírásban foglalt időtartamot követően – azonnal le kell állítani", bár igaz, hogy ugyanebben a levélben azt is írja a BKK, hogy „Az autóbuszvezetők általi motorjáratás azért történik, hogy megfelelő hőmérsékletet biztosítsanak az utasoknak a nap bármely időszakában.". A két állítás némileg ellentmond egymásnak, de erre az ellentmondásra sem kaptunk azóta magyarázatot.

Tapasztalataink szerint teljesen mindegy, hogy milyen időjárási körülmények vannak, van olyan buszvezető, aki folyamatosan járatja a motort (így a hőmérsékletre való hivatkozást nehezen tudjuk elfogadni) és olyan is van szerencsére, aki figyel erre és azonnal leállítja, amikor megérkezik az állomásra. Azóta is rendszeresen halljuk például, hogy a 23 órakor induló járat bő 10-15 percet berreg hangosan, és hasonló a helyzet a hajnali 4 órakor induló járatokkal is - pedig talán nincs szükség különösebb magyarázatra, hogy nyáron ezekben az időpontokban sem hűteni, sem fűteni nem indokolt.

Azt gondoljuk, hogy ez a téma környezetvédelmi aggályokat is felvet tekintetettel arra, hogy az autóbuszok fölösleges járatása mindazon túl, hogy többletköltséget jelent a BKK számára (amivel a cég nyilván nem akar foglalkozni), a környezetet is jelentősen terheli. A BKK-nál arra is rákérdeztünk, hogy van-e arra vonatkozó bármilyen becslésük, számításuk, hogy milyen környezeti terheléssel jár egy-egy busz motorjának 10-15 perces fölösleges járatása és hogy mindez, Budapest szinten egy átlagos napon mekkora környezetszennyezéssel jár.

A BKK-val folytatott kommunikáció kilátástalansága miatt több buszvezetőt személyesen kérdeztünk meg a motor járatásának okáról és több eltérő magyarázatot kaptunk. Volt olyan buszsofőr, aki nyári estén (lemenő nap, kb. 25 fok) járatta a motort és kérdésre reagálva a sofőr azonnal leállította a motort és elnézést kért. Volt olyan buszvezető, aki a régi fajta Ikarus buszt vezetve azt a magyarázatot adta, hogy gyorsan elmegy a rendszerből a levegő, így nehezen tudja újraindítania motort és akkor "túráztatni" kell. Volt olyan sofőr, aki este 8 óra után (nap már lement, enyhe idő kb. 25-27 fokos volt) azzal magyarázata, hogy jár a busz, hogy elektronikus kommunikációs rendszerükön keresztül a központból az az utasítás van nekik kiadva, hogy légkondicionálót a végállomáson is járatni kell még az adott időpontban, ha nem így jár el és ellenőrzést kap, 30 ezer Ft-ra büntetik. Hozzátette: ő magától biztos nem járatná a motort.

Egy hajnali (4:00 óra) járatot vezető sofőr azzal indokolta, hogy bő 10 percet jár a motor, hogy rossz az akkumulátor, ha leállítja a buszt, akkor nem biztos, hogy újra tudja indítani a sok fogyasztó mellett, de ezt a busz egyedi hibájának nevezte. Egy másik hajnali sofőr, a következő buszon (kb. 4:20) ugyanezt a magyarázatot adta, de nem nevezte egyedi hibának. Hozzátette, csúnyán megbüntetné a BKK, ha nem tudná emiatt újraindítani a buszt. Ugyanez a vezető azt is elmondta, hogy nekik ennél a járatnál nincs utasításba adva, hogy a végállomáson le kell állítani a buszt, míg van más végállomás (példaként a csepeli 148-as buszt említette), ahol ez az utasítás szerepel abban a mappában amit a sofőröknek adnak, így akkor sem tehetnek másképp, ha nem biztosak, hogy újraindul a busz. Ilyen utasítás hiányával indokolta a járatást egy másik sofőr, aki az Alacskai úti lakótelep busz végállomását említette, mint olyan helyet, ahol tilos motort járatni. Csak az érdekesség kedvéért, összehasonlítva a Benjamin utca és előbb említett buszfordulót, kb. ugyanannyi lakás, illetve ház ablaka nyílhat a buszforduló felé, igaz, az Alacskai lakótelepnél az egy társasház mindössze pár méterre van a buszfordulótól, de sajnos ez a távolság nálunk hiába tíz méter körüli, a hanghatás sokszor olyan, mintha a kertünkben állnának.

Mindezek alapján már csak a nyilvánosság erejében bízunk, hogy valamilyen megoldást, vagy legalább egyenes magyarázatot kapunk arra, hogy miért tartja a BKK elfogadhatónak, hogy hosszú tíz percekig berregjenek és füstöt okádjanak a buszok a Benjamin utcai végállomásban. A BKK eddigi válasza és a gyakorlat, illetve a buszvezetők válaszai ugyanis szöges ellentétben állnak egymással. Inkább az derül ki, hogy a BKK a motor járatására ösztönzi a vezetőket, sőt, büntetéseket helyez kilátásba, ha nem környezet és zajszennyező módon járnak el sofőrjei. De a buszsofőri válaszokból az is kiderül, hogy lehetne másképp, hisz van rá példa, de valamiért a BKK-nak a különböző környéken lakókat sem sikerül egyenrangúként kezelni és korrekt tájékoztatást sem hajlandó adni az ügyben.

Probléma helyszíne
Budapest XVIII. kerület, Pestszentlőrinc-Pestszentimre, Benjámin u. 53

Hozzászólások

  • Suszter Dominik hozzászólt a bejelentéshez.

    Szia!

    Konkrét esetek elküldéséhez segítség:
    - rendszám
    - időpont
    - videó arról ,hogy járatja. a motort és kinti hőmérséklet
    Ez nagy munka, de annál hatásosabb. Tapasztalat :)
    Azt, hogy összegyűjtve v
    ...
  • Járókelő Ügykezelőverified-profile hozzászólt a bejelentéshez.

    Szia kedves Bejelentő!!
    Ügykezelési szabályaink értelmében a régebben beküldött és lezárt ügyeket nem nyitjuk újra. Kérjük, a probléma jelzéséhez és megoldásához írj egy új bejelentést!
    Köszönjük a...
  • Anonim Járókelő hozzászólt a bejelentéshez.

    Tisztelt Járókelő!
    Szeretném az alábbi problémát újra nyitni. Bár megoldottként zárták Önök le, valójában a probléma nem oldódott meg. A BKK ugyan azt állította, hogy nincs felesleges buszjáratás, saj
    ...
  • S Dominik lezárta a bejelentést Megoldott eredménnyel.

    Az illetékes válasza alapján.
  • Az illetékes válasza megérkezett az üggyel kapcsolatban.

    Ügyszám: 0038/0030548-005/2019
    Tárgy: tájékoztatás

    JAROKELO-BUDAPEST-00051139

    Tisztelt Ügyfelünk!

    Köszönjük megkeresését, melyet eljuttattunk a probléma megoldásában illetékes BKV Zrt.-nek. A társ
    ...
  • Az illetékes válaszának megoldópontszáma: 1. Mi ez?

  • Egyedi Gyula hozzászólt a bejelentéshez.

    Tisztelt Járo kelö 184-284 busz vége egy lako kérdezte mért ez lett végállomás évek otta busz vége jötek lakok hogy busz mért járat motoral sajnos közlekedés vezetösége nem vesz ojan buszokat hogy...
  • Lukács Máté elküldte az ügyet az illetékesnek: BKK Budapesti Közlekedési Központ

  • Lukács Máté megváltoztatta a bejelentés leírását "A Benjamin utcai buszforduló közvetlen környezetében lakó szomszédaimmal együtt afelől érdeklődnénk, hogy vajon megoldható lenne-e, hogy a buszállomásra beálló, vélhetően a menetrend pontos betartása miatt várakozó buszvezetők az állomáson való várakozás idejére leállítsák az autóbuszuk motorját. Panaszunkka...

  • Anonim Járókelő hozzászólt a bejelentéshez.

    Kedves BKK ügyfélszolgálat!
    Tisztelettel érdeklődöm, hogy a bejelentésemben felvetett problémára mikor szíveskednek választ adni. Ezt immár több mint egy év távlatából kérdem, az első bejelentés és az
    ...
  • Az illetékes válasza megérkezett az üggyel kapcsolatban.

    Ügyszám: 0038/0030548-001/2019
    Tárgy: tájékoztatás

    JAROKELO-BUDAPEST-00051139

    Tisztelt Ügyfelünk!

    Köszönjük megkeresését, melyet eljuttattunk a probléma megoldásában illetékes BKV Zrt.-nek, és azt
    ...
  • Az illetékes válaszának megoldópontszáma: 1. Mi ez?

  • Anonim Járókelő hozzászólt a bejelentéshez.

    Tisztelt "Tudtákhogyhovaköltöztek" hozzászólok! Kérem, olvassák el a teljes bejegyzést, ha kommentálni akarják a bejegyzésemet, emésztgessék azokat a gondolatokat amiket buszvezetőktől idéztem, esetle...
  • Sleepy Claus hozzászólt a bejelentéshez.

    Véleményem szerint enyhíteni biztosan lehet! Növényzettel, egyéb hanggátlókkal és az elszökik a levegő" is egy (folyamatos?) probléma, ami orvosolható. Az is fontos lehet, hogy alapjáratok rezgései kö...
  • Székely Miklós hozzászólt a bejelentéshez.

    1979. szeptember 24-én lett meghosszabbítva a busz ide. Gondolom tisztában volt vele, hogy buszvégállomás mellett vette meg otthonát.

    A buszok motorját kb 1 percig alapjáraton kell járatni, mielőtt l
    ...
  • Egyedi Gyula hozzászólt a bejelentéshez.

    Tisztelt járokelö 184 - 284 busz nál a bkv vezetök védve vanak büntetés alol még az AIVÁT meg büntetik ha valamit csinál én kap csolatban vvagyok közlekedési és más osztályal aszt kaptam vizsgálják...
  • Sleepy Claus hozzászólt a bejelentéshez.

    Ezt a "Gondolom tudták, amikor ide költöztek." véleményt már én is megkaptam vkitől a 47-es roncsvillamos miatt. Egészen hihetetlen! Akkor sem értettem ezt a mondatot.
  • Suszter Dominik hozzászólt a bejelentéshez.

    A 184-est a VT Arriva üzemelteti, a 284E-t a BKV.
  • Anonim Járókelő hozzászólt a bejelentéshez.

    Kedves István,
    5. éve küzdünk ezzel a problémával és nagyon nagy különbség van aközött a busz között, amelyik beérkezik és egyből leállítja a motort és aközött, amelyik 15 percig folyamatosan járatja....
  • Németh István hozzászólt a bejelentéshez.

    Új lakók tetszenek lenni? :D
    1979.09.24-étől, azaz 40 éve van itt a buszvégállomás. Gondolom tudták, amikor ide költöztek.
  • g g elküldte az ügyet az illetékesnek: BKK Budapesti Közlekedési Központ

  • Anonim Járókelő bejelentette az ügyet.

Hasonló bejelentések

  • Válaszra vár
    0
    Válaszra vár
    0

    rongált megállótábla

    Beküldés ideje:
    Beküldte: Anonim Járókelő
    Illetékes: BKK Budapesti Közlekedési Központ
    Csévéző utca (XVIII. kerület, Pestszentlőrinc-Pestszentimre)
  • Válaszra vár
    0
    Válaszra vár
    0

    Sasadi út 764-es buszmegálló

    Beküldés ideje:
    Beküldte: Anonim Járókelő
    Illetékes: BKK Budapesti Közlekedési Központ
    Budapest, Sasadi út (XI. kerület, Újbuda)
  • Válaszra vár
    0
    Válaszra vár
    0

    Széteső lábazatok

    Beküldés ideje:
    Beküldte: Németh Zs.
    Illetékes: BKK Budapesti Közlekedési Központ
    Thököly út (XIV. kerület, Zugló)
  Vissza az oldal tetejére