Rövid szakaszon megszűnő busz- és kerékpársáv az Október huszonharmadika utcában
Az Október huszonharmadika utca Bercsényi utca és Fehérvári út közti szakaszán nyugat felé haladva jelenleg három darab besorolás rendjét jelző tábla szerepel, de a külső sáv mindegyiken másképp van feltüntetve. Az első egyből a Bercsényi utca kereszteződését követően látható, e szerint minden sáv teljesen hagyományos forgalmi sáv. A következő a villamos-szükségleszállóhely gyalogátkelője után (valamivel az Allee főbejárata előtt) szerepel, e szerint a külső sáv közös busz- és kerékpársáv. A harmadik a Kőrösy József utca vonalában kijelölt gyalogátkelő után szerepel, ez viszont már busz-, illetve kanyarodó sávnak jelzi a külső sávot.
A Fehérvári út kereszteződése után azonban a Bocskai úton hosszú-hosszú busz- és kerékpársáv működik, így a jelenlegi szabályozás szerint aki kerékpárral érkezik a Petőfi híd felől, és a Kosztolányi Dezső tér felé haladna tovább, az csakis akkor jár el szabályosan, ha folyamatosan a külső sávot használja, kivéve a Kőrösy József utca és a Fehérvári út közti mintegy 120 méteres szakaszt, ahol csak az eggyel beljebbik (az egyenesen továbbhaladók szempontjából középső) sávot használják, akkor is, ha a külső sáv épp töküres. Ez egyértelműen balesetveszélyes, hiszen az üres külső sáv mellett a középső sávban haladó kerékpárosra a közlekedők jellemzően nem szoktak számítani, illetve gyakran nem is értik, miért van ott.
Egy korábbi - 2017. nyári - Járókelő-bejelentésre adott válasz szerint akkor az volt a tilalom oka, hogy "nagy forgalmú az autóbusz-forgalmi sáv az itt lévő végállomás miatt, abban gyakran várakoznak az autóbuszok. Szélessége a vegyes kialakítású forgalmi sávnak nem megfelelő, forgalombiztonsági szempontból abban kerékpározást a buszok nagy forgalma és esetleges várakozása valamint a kikerülési lehetőség biztosítása nélkül nem tartjuk biztonságosnak" - de ez három okból sem tekinthető értelmezhető indoknak.
Egyfelől a Bercsényi utca és a Kőrösy József utca közti szakaszt pontosan ugyanannyi autóbusz használja, mint a szóban forgót, az előbbin mégis sima forgalmi sáv, illetve busz- és kerékpársáv a külső sáv (és arról sem szólnak hírek, hogy ott bármilyen baleset emiatt történt volna az aktuális forgalmi rend kialakítása óta eltelt időben), így nem világos, hogy miért lenne más a helyzet a fennmaradó 120 méteren, ahová már csak busz-, illetve kanyarodó sáv jutott.
Másfelől mivel a sáv e fennmaradó 120 méteren sem kizárólagos buszsávként, hanem busz- és kanyarodó sávként van kitáblázva, azok a kerékpárosok, akik a Fehérvári út kereszteződésében észak felé fordulnának, jelenleg is teljes mértékig szabályosan használhatják a sávot. Az pedig nem tűnik reálisnak, hogy az észak felé kanyarodó kerékpárosok más forgalombiztonsági besorolás alá esnének a sáv használata során, mint a nyugat felé továbbhaladók.
Harmadfelől a középső forgalmi sáv használata nyilvánvalóan sokkal balesetveszélyesebb, mint a mégakkora buszforgalommal is terhelt külsőé, így nem tűnik elképzelhetőnek olyan eset, amiben a közútkezelő felelősségteljesen javasolhatná a középső sáv használatát (mint ahogy azt a jelenlegi forgalomtechnikával teszi), hiszen a középső és a belső sáv ab start veszélyesebb, mint a külső, így ha a külső túl veszélyesnek számít a kerékpáros forgalom számára, a felelős döntés csakis a Kerékpárral behajtani tilos tábla kihelyezése lehetne. Erre szerencsére eddig nem került sor, így kérem, a jövőben is inkább azt az egyetlen, árva, sormintából kilógó besorolás rendjét jelző táblát cseréljék ki úgy, hogy a külső sáv busz- és kanyarodó sáv helyett busz-, kerékpár- és kanyarodó sáv legyen.
Nagyon köszönöm!
Hozzászólások
A 45065-as számú megkeresésre az alábbi választ adjuk:
Tisztelt Bejelentő !
Az Október huszonharmadika utcában a Fehérvári út előtt lévő besorolás rendjét jelző táblában...