Kaotikus állapotok a járatösszehangolások terén
Ha csak annyit írnék, hogy a 105-ös busz Lehel utca/Dózsa György út megállójánál - Gyöngyösi utca irányába - hiányzik fent a megállót jelző tábla; ez lenne a legkisebb probléma.
Viszont igazság szerint komolyabb gondok vannak, s nem csak a kijelölt helyszínen; ez feltételezésem szerint globálisabb probléma.
Azonban az adott helyszínen minősíthetetlen a helyzet.
Véleményem szerint; ha egy a szolgáltatásért fizető; s a tömegközlekedést igénybe vevő utas A pontból B pontba el szeretne jutni; ehhez 3 dolognak kellene teljesülnie többek közt.
1.) Megállóhelyek kedvező elhelyezkedése.
2.) Járatok menetrendjének/idejének minél pontosabb betartása
3.) Kedvező átszállási kapcsolatok
Ami az 1. pontot illeti; ez már a lakóhelyemen nem teljesül - amely gondolom, minden utasnál fontos lenne -; de ezt illetően már tettem bejelentést; ez más téma.
A 2. pontot illetően tapasztaltható javulás, fejlődés többek közt a FUTÁR-rendszernek köszönhetően, ami dicséretes, de ez is más téma.
A 3. pontnak viszont 2 összetevője is van.
Sajnos sokak esetében nem adatott meg; hogy egyetlen járművel el tudjon jutni a célpontba.
Ennek szükséges, de korántsem elégséges feltétele; hogy a 2 igénybevett járat megállója közel legyen egymáshoz.
Ez viszont semmit nem ér; ha a 2 járat nincs összehangolva.
A Dózsa György út - Lehel utca kereszteződésnél ezt illetően vannak súlyos problémák; de hangsúlyozom, ez csak 1 példa.
Általában előfordul, hogy a Hősök teréről a Lehel térre szeretnék eljutni; s erre a célra a számomra legkedvezőbb útvonal - illetve 2 jármű - a 105-ös busz és a 14-es villamos; vissza irányba szintén a 14-es villamos; illetve a 75-79-es troli (a 79-es troli hétköznap este, illetve hétköznap nem jár).
Sajnos mindkét irányban problémák vannak.
A 105-ös busz megállója fent említett megállója a közelmúltban került át a Dózsa György útról a Lehel utcára.
A 14-es villamosra való átszállást illetően a régi megálló kedvezőbb volt; ugyanis a 105-ös busz mostani megálló távol esik az átkelőhelytől; melynek egyik végén a 14-es villamos megállója van.
Végső esetben a villamos utolsó kocsiját meg lehet célozni a 105-ös busz megállójából; az úttesten szabálytalanul átkelve; ami balesetveszélyes; azonban rendszerint még erre sem adódik lehetőség.
Már rengetegszer előfordult velem; hogy amikor a 105-ös busz a Dózsa György úton kiért a Lehel utcához; a 14-es villamos épp kihajtott a megállójából a Lehel tér felé; s itt van a probléma.
Normális esetben 15-20 mp-et sem venne igénybe az átszállás; amire a lehetőség, az esély már eleve elveszik.
A 14-es villamos nem éppen tartozik a legsűrűbb járatok közé.
Itt mutatkozik meg némileg a FUTÁR-rendszer hiányossága.
Még 1 példán szeretném szemléltetni, hogy mi lehet a megoldás.
- Többször átfordult már olyan velem, hogy egy vidéki célpontra vonattal csak átszállással tudtam eljutni.
A kiinduló vonaton késés esetén a kalauz volt olyan kedves, hogy felvette a kapcsolatot a csatlakozó járat üzemeltetőjével; hogy van-e lehetőség a kiinduló vonat bevárására. -
Természetesen városi közlekedés esetén ez nem elvárás, azonban a FUTÁR-rendszerbe be lehetne/kellene vezetni valami olyasmit; hogy másik járat érkezik, várja be. -
Bár normális esetben ehhez elég lenne jelen esetben a 14-es villamost vezető sofőrök türelmessége, empátiája és figyelmessége. - Itt jegyzem meg, hogy akadnak az említett tulajdonsággal rendelkező sofőrök; minden tiszteletem, és elismerésem az Övék.
Viszont sajnos többek közt a 105-ös buszra és a 14-es villamosra nem jellemző az összehangoltság.
Mint említettem; a menetidő betartásában tapasztalhatók pozitív változások a FUTÁR-rendszernek köszönhetően.
Ezzel viszont semmit nem érünk, ha egyik járatra nem tudunk normálisan átszállni; s a következő járatra 10 percet kell várni.
Mert amennyi időt nyerünk a menetidő betartásának köszönhetően; azt el is veszítjük - vagy még többet - azzal, hogy rengeteget kell várni a csatlakozó járműre.
S itt szeretnék még visszatérni a 105-ös busz fent említett megállójára.
A 14-es villamos megállójához közel van; viszont részben a fentebb említettek miatt mégsem nevezhető kedvezőnek.
Csupán a 14-es villamos pótlóbuszára jelent igazán kedvező átszállási kapcsolatot - üzemzavar, pályajavítás esetén -; azonban a 14-es villamosra nem. Ez legfeljebb akkor lenne igaz, ha a járdához közelebb lenne.
Azonban a régi, Dózsa György úton elhelyezkedő megálló kedvezőbb lenne - a járdához, így a 14-es villamos megállójához mindenképp közelebb van -; így a villamos vezetője könnyebben tudná észlelni.
Másfelöl viszont a jelenlegi buszmegállónak forgalomzavaró hatása van, akadályozza a forgalmat, mivel a Lehel utca a villamospálya mellett 2 sávos.
A régi helyén, a Dózsa György úton sokkal kevésbé akadályozná a forgalmat; mert sokkal sűrűbb a Dózsa György úton egyenesen továbbhaladó személygépkocsik száma, mint a Lehel utcára befordulóké.
Persze elvileg nem sokat számít a megálló elhelyezkedése, ha a 2 járat összehangolásában nincs fejlődés; viszont tény, hogy kevésbé lenne balesetveszélyes a régi megálló; ami egyébként szőrén-szálán eltűnt.
Mint említettem, ugyanitt a 14-es villamos és a 75-79-es troli összehangolásában is vannak problémák.
Ugyanis többször előfordult az, hogy a 14-es villamossal a Lehel tér felől beérkeztem a Dózsa György úti megállóba. Szerettem volna átszállni a 75-ös trolira a Hősök tere irányába. Utóbbi járat megállójába átérve, s a menetrendet megnézve tapasztaltam; hogy pontosan abban az időpontban voltam a megállóban, amikor a 75-ös trolinak érkeznie kellene; s a trolinak se híre se hamva; vagy épp messziről bámulhattam a hátulját.
Következő járat érkezése 10 perc múlva.
Ez hétköznap; körülbelül este fél9-ig még megérthető lenne, mert ilyentájt közlekedik a 79-es trolibusz is. Viszont az ettől eltérő időszakokban csak a 75-ös áll rendelkezésre; s 10 perc várakozási idő sok; azt figyelembe véve; hogy rendes összehangolással - például a fentebb említett módszerrel -; ez 1-2 percre rövidülhetne.
Mint említettem, ez csak egy példa; számos hasonlót tudnék említeni.
Én még 1-et említenék; a 75-79-es troli, és a 15-115-ös busz Dráva utcai megállóját; a Jászai Mari tér/Kárpát utca; illetve a Gyöngyösi utca/Árpád-híd irányába.
A 115-ös busz bevezetésével elvileg javult a 15-ös buszcsalád sűrűsége; viszont az említett trolikkal az összehangolás továbbra sem történt meg; ráadásul a 79-es troli hétvégén nem jár; s én eme kapcsolódási pontot hétvégén szoktam igénybe venni.
S jellemző eset az, hogy a trolival beérünk a Dózsa György úti megállóba; viszont a 15-ös busz épp kikanyarodik a Hegedűs Gyula utcáról; így a Dráva utcánál már lehetetlenség elérni; pedig az lenne a 75-ös troli következő megállója.
S ahelyett, hogy zökkenőmentesen egyetlen átszállással eljutnék a Népfürdő utcai sporttelepig...
A Dózsa György útnál át kell szállnom az M3-as metróra, majd az 1-es villamosra (ez már 1-gyel több átszállás); hogy elvileg könnyebben eljussak az úticélomra.
Ez is megoldható lenne, a 15-ös buszcsalád és a 75-79-es troli összehangolásával; illetve a FUTÁR-rendszer kibővítésével.
Kérem lássák be; hogy a szolgáltatásért rendesen fizető utasok számára elvárható lenne a fentebb említett pontok teljesítése; többek közt ez jelentené a minőségi szolgáltatást.
Természetesen nem feledkeztem el többek közt a villamospálya-javításokról, 4-es metróról és a budai fónódó alakulásáról sem.
Azonban a járatösszehangolások terén is szükség lenne intézkedésekre, kevező változásokra.
Hozzászólások
Mi az például, hogy az M3 metrókapcsolat elsőbbséget élvez? Bocs, de ez baromság.
Csak mert az 2-3-4 percenként jár; míg a 14-es villamosé erősen közelít a 10...
Társaságunkhoz érkezett „Bejelentés a www.jarokelo.hu oldalról (2531)” tárgyú elektronikus levelükkel kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:
A jelzett megállónév fóliáját megrende...
Egyrészt azt illetően; hogy nem biztos, hogy a 14-es villamosok vezetőivel van gond; hanem azzal, hogy a 105-ös buszok nem tudják tartani a menetidőt.
Viszont ha íg...
A sötétedés után készült képre gondolok. Ugyanis készült egy olyan is, amin látszik a 105-ös busz hátulja is. A lényeg viszont annyi, hogy a villamos már el...