Válaszra vár

Gordiuszi csomó

FRISSÍTÉS 2024.04.22.
A bejelentő visszajelzése:
“ Tisztelt anonim ügyintéző!
Tisztelt Budapest Közút Zrt / Forgalomtechnikai kezelői főosztály!

Sajnálattal olvastam levelüket, mert úgy gondolom vagy nem töltöttek elég időt az észrevételem megértésével, a helyszín megvizsgálásával, vagy valami miatt direkt nem a lényegi részre koncentrálnak. (Lásd motoros áthaladás, mely eredeti észrevételem "+1 észrevétele" volt.)

Készítettem egy térképet, amit csatolva megtalálnak.
A térkép Google Maps-ról származik, melyen feltüntettem a táblákat, azok viszonylag pontos elhelyezkedését pedig nyílakkal jelöltem, mely pontokat betűkkel (A, B, C, D) is elláttam az érdemi kommunikáció elősegítése miatt.

Tételesen ezek szerepelnek a térképen:
"A" hely: "Zsákutca kerékpáros továbbhaladási lehetőség"
"B" hely: itt található a földbe süllyeszthető oszlop, forgalomirányító lámpával és táblákkal. Mindkét irányból tételesen:"Behajtani mindkét irányból tilos" + "Kivéve engedéllyel" kiegészítő tábla + forgalomirányító lámpa (piros és (gondolom) zöld jelzéssel (ha épp földbe süllyedt állapotban van az oszlop - amit sosem láttam még))
"C" hely: "Behajtani mindkét irányból tilos" + "Kivéve célforgalom"
"D" hely: "Zsákutca kerékpáros továbbhaladási lehetőség"

"A" hely irányában található Hűvösvölgy
"D" hely irányában található Széll Kálmán tér

Észrevétel #1:
A "C" helyen elhelyezett "Mindkét irányból behajtani tilos" táblának nincs párja. Ez így helytelen táblakihelyezés.

Észrevétel #2:
Széll Kálmán tér irányából Hűvösvölgy felé kerékpárral közlekedve a "D" ponton elhelyezett jelzések által hordozott információ nem egybevágó a "C" ponton elhelyezett jelzések által hordozott információval.
Konkrétan: "C" ponttól a kerékpáros továbbhaladása is tiltott a "Kivéve célforgalom" kiegészítő tábla miatt, abban az esetben, ha nem célmegállást hajt végre a kerékpáros. (Tehát a kerékpárosok 99,9%-a.)

Észrevétel #3, mely észrevétel #2-n alapul: Mivel ez a kiegészítő tábla a "Behajtani mindkét irányból tilos" táblát egészíti ki, így értelmezhetetlen, hogy meddig tart a célforgalom minősítés.

Észrevétel #4:
"B" helyen mivel nem csak táblák, hanem forgalomirányító lámpa is kihelyezésre került, így az ide - bármely irányból - eljutó forgalom számára a forgalomirányító lámpa az irányadó a közlekedési piramis (*1) szerint. Ez a forgalomirányító lámpa nagyon sok éve ha működik, rendre csak pirosat ad. Tehát a kerékpáros forgalom valójában korlátozva van mind a két irányból, ilyen formán a "B" helyen a forgalmat irányító jelzések információja nem egybevágó az "A" illetve "D" helyeken található jelzések által hordozott információkkal.

Észrevétel #5:
Egyáltalán mi szükség van ezen a környéken erre a földbe süllyeszhető oszlopra? (Hiszen a hely forgalomirányítási komplexitását ez adja.)

Közlekedési piramis (*1):
(0. Amit látunk)
1. Rendőri jelzések
2. Lámpa jelzések
3. Jelzőtáblák
4. Útburkolati jelzések
5. Jogszabályok
És kérem ne vigyék el a levelezést abba az irányba, hogy ez így nem is teljesen igaz. Ismerem a "problémakört", amit pl ez a videó is elmagyaráz: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=G6XitMogBT0 .

Kérem újabb válaszukban használják az általam bevezetett nevezéktant, a mellékelt térképet az újbóli mellébeszélés elkerülése végett!

Köszönettel,
Domozi András”

——————

Gordiuszi csomó:
Kerékpárral Hűvösvölgy és Széll Kálmán tér közötti frekventált kerékpárúton közlekedve véleményem szerint a kerékpárosok egy feloldatlan KRESZ problémába ütköznek 10+ éve a Völgy utcában.

Íme Hűvösvölgy felől érkezve az első tábla: (Google StreetView @2022 június - a jelenlegi helyzet ezzel ekvivalens)
https://www.google.com/maps/@47.5372602,18.9748192,3a,15y,132.81h,87.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1ska-brzgdHECDVtLIpe9OsA!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Értelmezésemben: tehát kerékpárral hajtva ez nem zsákutca, a továbbhaladás kerékpárosok számára biztosított.

Pár tízméterrel később: (Google StreetView @2022 június - a jelenlegi helyzet ezzel ekvivalens)
https://www.google.com/maps/@47.5368348,18.9753708,3a,64.1y,155.14h,79.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1se8BIGAlZHMKVNrwL1ikVaQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu
Értelmezésemben: behajtani mindkét irányból tilos, kivéve engedéllyel. Azt gondolom az előző táblával nincs ez a tábla összhangban, illetve véleményem szerint engedélye csak ezen tábla utáni szakaszon garázzsal rendelkezőknek lehet. (Ha a lámpa működik és tilos jelzést ad - mint ahogy a csatolt képen is -, akkor a helyzet még súlyosabb kerékpáros szempontból, hiszen 2 tilalom is életben van.)

Csatolt képek:
Csatoltam a napokban készített képeket. A forgalomirányítási lámpa éppen működik és tilos jelzést ad.
Illetve a másik irányból (Széll Kálmán tér -> Hűvösvölgy) van egy Behajtani tilos mindkét irányból tábla (bár ennek párját nem találtam, így egy "sima" Behajtani tilos tábla lenne a helyes), kiegészítve egy "Kivéve célforgalom" táblával. Az itt közlekedő kerékpárosok 99,9%-a szerintem nem célforgalomban van, hiszen nem a 2 tábla között van dolga/nem ott lakik/nem áll meg, így ez is problémás szerintem.

Eredeti cél:
Azt gondolom az eredeti cél, a nagy forgalom esetén a Hűvösvölgyi útról átcsoportosuló forgalom csökkentése, megszűntetése volt a Völgy utcában. Az idők során a táblák módosítgatva lettek (lásd Széll Kálmán tér -> Hűvösvölgy irányból Google StreetView és a mai állapotot), de szerintem továbbra is igen kaotikus a helyzet. A kerékpárosok jogilag módszeresen el vannak lehetetlenítve ezen a szakaszon 10+ éve, annak ellenére, hogy ez egy igen frekventált út a kerékpárosok körében. Ezt talán jól bizonyítja ez a térkép is:
https://merretekerjek.hu/#zoom=15.448742988769679&lat=47.5324&lon=18.9806&scope=varosban

Megoldási ötlet:
- Azt csak remélem, hogy nem az lesz a megoldás, hogy a kerékpárosok is kitiltást kapnak ezen útszakaszról.
- A "Kivéve kerékpár" táblák kihelyezése sokat segíthet a helyzeten, de a forgalomirányító lámpa problémája így még továbbra sem feloldott kerékpáros szempontból.
- Széll Kálmán tér felől a pár nélküli "Behajtani tilos mindkét irányból (kivéve célforgalom)" táblaegyüttes cseréje "Behajtani tilos (kivéve célforgalom) táblaegyüttesre.

+1 észrevétel:
Azt gondolnám, hogy ez az útszakasz megnyitható lenne motorosok előtt is. Véleményem szerint a Hűvösvölgyi út Hűvösvölgy felé tartó sávja túl szűk és dupla záróvonallal védett, így dugó esetén a motorosok is végig kell, hogy állják a dugót - tehát a KRESZ szerinti előre sorolási lehetőséggel ott nem tudnak élni -, így a kipufogógázt is be kell lélegezniük, szűrés nélkül (<-> autósok: utastéri légszűrő); vagy épp esőben ázniuk kell.
Továbbá a Hűvösvölgyi úton áthaladó motorosok száma töredéke lehet az autós forgalomnak, így a Völgy utca terheltsége ezen a szakaszon talán továbbra sem lenne nagy.

Kérném szépen az ügy felkarolását, kivizsgálását!

Probléma helyszíne
Budapest II. kerület, Völgy u. 29

Hozzászólások

  • E. Mátyás elküldte az ügyet az illetékesnek: Budapest Közút

  • E. Mátyás megváltoztatta a bejelentés leírását "Gordiuszi csomó: Kerékpárral Hűvösvölgy és Széll Kálmán tér közötti frekventált kerékpárúton közlekedve véleményem szerint a kerékpárosok egy feloldatlan KRESZ problémába ütköznek 10+ éve a Völgy utcában. Íme Hűvösvölgy felől érkezve az első tábla: (Google StreetView @2022 június - a jelenlegi helyzet ezz...

  • D. András hozzászólt a bejelentéshez.

    Kedves Járókelők csapata!

    Sajnálattal olvastam az illetékesek válaszát. Készítettem egy térképet, rajta táblákkal, illetve válaszoltam a levelükre. Kérem továbbítsátok részükre!

    Köszönöm előre is!
    ...
  • Járókelő Csilla lezárta a bejelentést Megoldott eredménnyel.

    Illetékes szakmai visszajelzése alapján
  • Az illetékes válasza megérkezett az üggyel kapcsolatban.

    Tisztelt Adminisztrátor!

    A https://jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/141845/gordiuszi-csomo bejelentésre a következő választ adjuk:

    Tisztelt Domozi András Úr!

    Társaságunkhoz érkezett megkeresésével
    ...
  • Az illetékes válaszának megoldópontszáma: 3. Mi ez?

  • D. András hozzászólt a bejelentéshez.

    Ma is tanultam valamit, köszi Máté! :) (A "kivéve..." tábla már nem volt meg, hogy az a kerékpárost is feloldozza még akkor is, ha nincs kiírva.)
  • Nagy Máté hozzászólt a bejelentéshez.

    Mindkét irányba behajtani tilos tábla alatt ha van kiegészítőtábla „Kivéve engedéllyel”, „Kivéve taxi”, vagy „Kivéve ..... (tömegközlekedési vállalat)” oda kerékpáros is behajthat.

    A célforgalom és...
  • Gál Miklós elküldte az ügyet az illetékesnek: Budapest Közút

  • D. András bejelentette az ügyet.

Hasonló bejelentések

  Vissza az oldal tetejére