Túl keskeny a járda a Puskin utcában
Frissítés 2023.01.24
VIII. kerület Józsefvárosi Gazdálkodási Központ válasza:
Józsefváros Önkormányzata 2021 nyarán Családbarát Mobilitási Chartát és Programot fogadott el, amelyben hitet tett a „gyengébb közlekedők” azaz a gyalogosok, valamint a kerékpárosok biztonsága és kényelme mellett. A 2021-ben elfogadott Klímastratégia is megfogalmazta a parkolóhelyként hasznosított közterületek alternatív hasznosítását, az utcák fellélegzésének szükségességét.
Ennek keretén belül 2023.évben a Palotanegyed vonatkozásában is készül egy felülvizsgálat, így többek között a bejelentésben megfogalmazott területen is.
........................
A józsefvárosi Puskin utca Trefort utca és Bródy Sándor utca közti szakaszán túl keskeny a járdán a gyalogosok rendelkezésére álló tér, mivel a járda egy részét a parkolóhelyek foglalják el.
A 20/1984. (XII. 21) KM rendelet 35.4 pontja a járművek részben vagy teljes terjedelemben járdán történő várakozásának szabályozásánál úgy rendelkezik, hogy alapesetben ilyenkor biztosítani kell a gyalogosok számára legkevesebb 1,5 méter széles járdafelületet. Ettől korlátozott sebességű szűk utcákban ugyan el lehet térni, és az utca egyik oldalán lehet úgy is engedélyezni a járművek járdán történő parkolását, ha csak 0,75-1,5 méter széles járdafelület marad szabadon a gyalogosoknak, de erre kizárólag akkor van lehetőség, ha a az utca másik oldalán rendelkezésre áll az 1,5 méteres járdafelület a gyalogosok számára. A Puskin utca érintett szakaszán sajnos nem ez a helyzet. A Puskin utca 20. előtt például csak 120 cm távolság van a ház fala és a parkolóhely szélét jelző felfestés között, míg vele szemben, az ELTE épületénél alig 1 méteres ez a távolság. Tehát egyik oldalon sincs meg az 1,5 m szabad terület a gyalogosok számára. A Puskin utca 24. előtt még 1 méter sincs a fal és a felfestés között (96 cm-t mértem), vele szemben a Puskin utca 17. járdáján pedig 111 cm. Itt sincs meg az 1,5 m egyik oldal járdáján sem.
A jelen helyzet tehát nem felel meg a 20/1984. (XII. 21) KM rendelet 35.4 pontjában előírtaknak, és nagymértékben megnehezíti a gyalogosok közlekedését. A járdán a gyalogosok számára szabadon maradó rész nagyon szűk, két ember nem fér el egymás mellett, ha jön egy másik gyalogos szemből, valakinek félre kell állnia, behúzódnia a parkoló kocsik közti résbe, s ott megvárni, amíg a másik elmegy. Esős időben, esernyővel mindez különösen problémás, aki babakocsival van vagy kutyát sétáltat, annak szintén nem könnyű. A gyalogosok rendelkezésére álló szűk tér, a házfalak és a autók oldala közti sikátorszerűen szűk sáv ráadásul sivárrá és kietlenné teszi a közterület összbenyomását, rontja a környék élhetőségét.
A gyalogosok haladását ráadásul tovább nehezíti a járdán lévő parkolóautomata, a házak falsíkjából kiemelkedő csövek, ereszcsatornák, díszes kapuk. Összességében túl szűk tér áll a gyalogosok rendelkezésére, fel kellene számolni itt a járdán parkolást.
Megoldásként meg kellene szüntetni a kétoldali parkolást. Az érintett rövid utcaszakaszon csak az egyik oldalon, és kizárólag az úttesten kellene parkolóhelyeket kijelölni, biztosítva így a járdát a gyalogosoknak. Amennyiben a közművek lehetővé teszik, jó lenne néhány fát is ültetni, legalább egy kicsit zöldítve ezt a kietlen utcát. A vendéglátóhelyek számára a kitelepülést és a teraszt természetesen továbbra is lehetővé kellene tenni, sőt, igény esetén újabb teraszok is elférnének. Az utca barátságosabbá, élhetőbbé váló képe talán újabb kávézók és üzletek megtelepedését is segítené. A kétoldali parkolás megszüntetésével szélesebbé váló útfelületet lehetővé tenné az egyirányú utca megnyitását a kétirányú kerékpáros forgalom számára is. Mindez csak néhány parkolóhelyet jelentene, de jelentősen élhetőbbé tenné az utcát, s megkönnyítené a gyalogosok haladását. És mivel ide nyílnak az ELTE BTK campusának hátsó (gyalogos) kapui, az érintett szakaszt különösen sok gyalogos használja.
Hozzászólások
Az első napon délután 5 körül a Pollack mélygarázsban 104 szabad hely volt.
Józsefváros Önkormányzata 2021 nyarán Családbarát Mobilitási Chartát és Programot fogadott el, amelyben hitet tett a „gyengébb közlekedők” azaz a gyalogosok, valamint a kerékpároso...
Mindenekelőtt köszönöm gyors válaszukat. Mivel a jelzett helyen a mért adatok alapján a járdából a parkolóhelyek mellett fennmaradó, a gyalogosok rend...
Bejelentésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatom:
Józsefvárosban a parkolóhelyek kialakítása minden esetben közlekedési mérnök által készített forgalomtechnikai térkép ala...