Félreérthető forgalomszabályozás a Lechner Ödön sétányon
Frissítés - 2019.04.02:
Most, hogy egyéves lett a bejelentés, szomorúan kell megállapítanom, hogy a felsorolt problémák továbbra is fennállnak.
Érthetetlen számomra a Budapest Közút hozzáállása, a bejelentést még csak válaszra sem méltatták. :-(
Megismételném a problémákat röviden:
1) Az előjelző tábla és a útburkolati felfestések ellentmondásosak.
2) Rengeteg jármű kanyarodik rá az étintett sávokra szemből, szabálytalanul átvágva a záróvonalon.
3) A középső sávról, ahonnan elvileg csak a Soroksári-Észak irányba lehetne haladni, gyakran vágnak át járművek a Vágóhíd utca felé. Ez rendkívül balesetveszélyes, mégis havona látok ilyet.
4) Van egy teljesen felesleges és zavaró balra kanyarodást tiltó tábla.
A megoldási javaslatok a bejelentésben szerepelnek. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a telizöldes lámpák nyilaszöldre váltása is sokat segítene és a lámpaciklusok módosítása nélkül (!) megvalósítható lenne.
Javaslom a bejelentés újbóli elküldését.
___________________________________________
Frissítés:
2018. július 26.
Egyrészt, igazán megtisztelő lenne, ha a Budapest Közút négy hónap elteltével válaszra méltatná ezt a bejelentést.
Másrészt, annyi történt, hogy a közvetlenül a lámpák előtt lévő rendkívül kopott útburkolati jeleket felújították, így jelenleg viszonylag jól látszanak (ld. a bejegyzés 4. pontját, illetve a kommenthez csatolt új képet.)
Ez tulajdonképp jó hír lenne. Az viszont sajnálatos, hogy a jobb oldali sáv jelzését (ld az új kép előterét) megváltoztatták. Míg az eredeti jelzés mindhárom irányt engedélyezte, az új csak a Soroksári-Dél és a Vágóhíd irányt engedélyezi. Ezzel több probléma is van.
A) A Sorosári-Észak irány tiltása felesleges, azon járműveket, amelyek a Soroksári buszsávot szabályosan igénybe vehetnék, feleslegesen korlátozzák. Nekik így a középsős sávból kellene a Soroksárin eggyel beljebb eső sávba kanyarodni , és ezen kanyarodáás közben kellene sávot váltaniuk a buszsév irányába. Ez felesleges korlátozás. (És annyiban veszélyes is, hogy az új felfestés ellenére továbbra is vannak járművek, amelyek a külső sávból kanyarodnak a buszsávba...)
B) Ez egyben forgalmi rend változás is, amit megfelelő táblákkal elő kellene jelezni.
C) Az új jelzés ellentétes az előjelző táblával, amit viszont változatlanul hagytak.
___
A Lágymányosi híd irányából érkezve a szervízútról (hivatalos nevén Lechner Ödön fasor) a Vágóhíd utcával szemben két sávon lehet a Soroksári útra illetve a Vágóhíd utcára kanyarodni. Pontosabban a forgalmi rend szerint a jobboldali sávból három irányba (Soroksári-Dél, Vágóhíd, Soroksári-Észak buszsáv), a középső sávból pedig csak Soroksári-Észak irányba lehet kanyarodni. (A baloldali sáv egyenesen, a Lechner ödön fasoron visz tovább.)
Sajnos nemegyszer előfordul, hogy a középső sávból a Vágóhíd utcába akarnak járművek kanyarodni, balesetveszélyes módon keresztezve a jobboldali sávon a Soroksári-Észak irányba kanyarodó járművek útját. Ezek a járművek nem feltétlenül szándékosan szabálytalanok, ugyanis a vonatkozó útszakasz egyes jelzései könnyen félreértelmezhetőek.
A z alábbi problémák vezethetnek a fent említett félreértéshez:
1: A besorolás rendjét jelző tábla helyzete
A besorolás rendjét jelző tábla mintegy százhúsz méterrel a lámpát megelőzően van elhelyezve, itt kellene észre venni. És persze nem elfelejteni a következő százhúsz méteren. Ez sajna nem sikerül mindenkinek.
2: Zavaró előjelző nyilak
Ahogy szétválik az egy sáv háromra, a sávokra felfestett nyilak hibás információt közvetítenek. A felfestés itt vélhetőleg azt az információt akarja sulykolni, hogy a baloldali sáv megy egyenesen a Lechner Ödön fasoron, a másik kettő pedig ehhez képest kanyarodik. Csakhogy így a közepső sávban pl. a felfestés a jobbra haladást reklámozza, amit az egyszeri járművezető reflexszerűen a Vágóhíd utcába való bekanyarodás engedélyezéseként értelmezhet, különösen, ha elnézte a fentebb említett táblát. A jobboldali sáv dupla nyila megerősítheti ebben, hiszen az meg arra utal, hogy onnan meg a Vágóhíd utca mellett a Soroksárira is vissza lehet kanyarodni dél felé. Persze egy figyelmes vezetőnek gyanús, hogy mi van a Soroksári-Észak iránnyal (bár a "figyelmes" itt relatív, mert ugye a figyelmes vezető már észrevette volna a fenti táblát...)
3: Zavaró "Balra kanyarodni tilos" tábla
... de a "figyelmes" vezetőt végképp megzavarhatja az út szélén kihelyezett "Balra kanyarodni tilos" tábla, amit könnyen értelmezhet az előbbi felfestett nyilakkal összhangban úgy, hogy ez a Soroksári-Észak irányba való kanyarodást tiltja. A valóság az, hogy ez a tábla nyilván a teljes Lechner Ödön sétányra vonatkozik - azaz mindhárom sávra - és a Lechner Ödönről a Komor Marcell utcára való balra kanyarodást tiltja.
Ez a tábla azonban itt rendkívül félrevezető, mert a Komor Marcell utcába fizikailag eleve csak a legbaloldalibb sávból lehetne kanyarodni, ott viszont a lámpa nyilaszöld és csak az egyenes irányt engedi, azaz a Komor Marcellre való kanyarodást önmagában is tiltja. Azaz a tábla a valódi jelentésében értelmetlen, viszont félreértelmezve megerősíti a korábbi irányjelző felfestések által keltett tévedést.
4: Kopott előjelző nyilak a lámpa előtt
A lámpák előtt a sávokra felfestett nyilak visszaalakulnak és itt újra a besorolást jelző táblával kerülnek összhangba. Ezt kéne észrevenni a járművezetőknek. Ami vagy sikerül, vagy nem. Tekintve, hogy egy darab van belőlük sávonként és rendkívül kopottak, ez azért egy nehezített feladat, nem beszélve arról, mi van esőben vagy este.
5: Lámpa telizölddel
A lámpák pedig telizöldek, azaz egyáltalán nem jelzik, hogy itt bármelyik irányba tilos lenne haladni.
Javaslatok:
A fentiek alapján érthető, hogy miért nézik el egyesek a dolgot. Lehetne a kialakított közlekedési rend kevésbé félreérthető. Ehhez az alábbiakat kellene tenni szerintem:
1: A besorolás rendjét jelző táblát meg kellene ismételni legalább mégegyszer, de inkább kétszer, kb félúton, majd közvetlenül a lámpák előtt.
2: A zavaró előjelző nyilakat át kellene festeni, olyan módon, ahogy a táblán is vannak, tehát pl. a középső sávon nem egy jobbra kanyarodást mutató nyíl kellene legyen, hanem egy "tört szárú" de egyenes haladást mutató nyíl.
3: Az út jobb szélén le kellene szerelni a balra kanyarodást tiltó táblát.
4: A lámpa előtti kopott előjelző nyilakat fel kellene újítani.
5: A telizöldes lámpát nyilasra kellene cserélni (a pirosat is!), illetve a lámpák felett kötelező haladási irány táblákat kellene elhelyezni.
Hozzászólások
Javaslom a bejelentés státuszát "Megoldásra vár"-ra állítani, tudtommal ez fejezi ki azt, hogy az illetékes megigérte a probléma megoldását, de az még nem valósult meg.
Márpedig i...
Ami a válaszban foglalt javas...
2018. december 19-én már megválaszoltuk a jarokelo.hu felé a bejelentést, melyet mellékelve, változtatás nélkül, ismételten megküldünk.
Tisztelettel,
BUDAPEST KÖZÚT Zrt.
Forgalo...
Érthetetlen számomra a Budapest Közút hozzáállása, a bejelentést még csak vála...
Másrészt, annyi történt, hogy a közvetlenül a lámpák előtt lévő rendkívül kopott útb...