Xantus utca parkolás
FRISSÍTÉS 2018.07.24.:
Nem történt semmi. A probléma továbbra is fennáll.
--------------
FRISSÍTÉS 2018.03.22.:
A Budapest Közőt válasza:
Tisztelt Bejelentő!
A 23823. sz. ügyben korábban az alábbi választ adtuk:
„A Xantus utcában parkolás rendjével kapcsolatos levelében foglaltakat megvizsgáltuk, és az alábbi választ adjuk:
A Xantus utca forgalmi rendjét megvizsgáltuk. Úttest jellemző szélessége 4,60 m, a járdák szélessége 1,50 m – 1.70 m között van. A helyszínen mindkét irányban meglévő, részben járdán parkolást kijelölő közúti jelzőtáblákat nem Társaságunk helyeztette ki, azok nyilvántartásunkban nem szerepelnek, kihelyezésének körülményeiről nincs tudomásunk. A jelzőtábla hiányában sem a járdán, sem az úttesten parkolás nem lenne szabályos, hiszen – néhány nagyon keskeny személygépkocsitól eltekintve – nem maradna meg 3 méter úttestszélesség az úttesten a parkoló jármű mellett, járdán parkolás meg csak ezt kijelölő közúti jelzés esetén szabályos. A jelenlegi forgalmi rend azonban nem megfelelő, mert a járdán parkolás határát jelző vonal nélkül 1,50 m járdaszélesség tartandó szabadon, ennek betartása esetén viszont szintén nem marad meg a kétoldali parkoló jármű közötti 3 méter.
Mivel parkolási igény van, azt nem tartjuk megfelelő megoldásnak, hogy a jelzőtáblákat eltávolítsuk, és ezzel az utcában egyetlen szabályos parkolóhely sem legyen. Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. KM rendelet néhány éve lehetővé teszi, hogy ha az egyik járdán rendelkezésre áll az 1,50 m szélesség, akkor a másik járdán útburkolati jellel úgy jelöljünk ki parkolást, hogy a gyalogosok számára 1,50 méternél kisebb, de legalább 0,75 méternyi hely maradjon. Álláspontunk szerint ebben az utcában célszerű ezt a megoldást alkalmazni, és ezzel az egyik oldalon szabályos várakozási lehetőség teremthető, a másik oldalon parkolás megszüntetésével. A közterület teljes szélességben átépítésén kívül más reális megoldást nem látunk az utcában szabályos parkolási lehetőség biztosítására. Közlekedésbiztonsági, láthatósági szempontból az a kedvezőbb, ha az ív külső oldalán van parkolás (ebben az esetben jobban látható a forgalom a telekről kihajtáskor), azért a páratlan oldalon elfogadhatónak tartjuk a részben járdán parkolás kijelölését, útburkolati jellel jelölve a járdán a parkolás határát kb. a járda közepén, egyúttal a másik oldalon a járdán parkolás kijelölésének megszüntetése szükséges.
Ebben az esetben a páratlan oldali járda kb. felét és az úttestből kb. 1,25 métert foglalnak el a parkoló járművek, és az úttestből a páros oldal felé eső kb. 3,25 m szélesség marad szabadon.
Tekintettel arra, hogy az út kerületi kezelésben van, az alapvetően nem közúti terhelésre méretezett járdákon parkolás kijelölésével (illetve jelen esetben a korábbi ismeretlen módon kikerült kijelölés részleges legalizálása) minden esetben kikérjük a közútkezelő kerületi önkormányzat véleményét. Kerületi egyetértés esetén a parkolási rend ilyen módosítására intézkedünk.
Az utca egyirányúsítását egyelőre nem tartjuk indokoltnak. A forgalom minimális, a megengedett sebesség 30 km/h, és többszöri tapasztalataink szerint egyelőre nem annyira sűrű a parkolás, hogy ne lehetne kitérésre, félrehúzódásra helyet találni abban a ritka esetben, amikor két jármű szembe találkozik. Az egyirányúsítás a szabályos parkolóhelyek számát nem növelné, az utca forgalmát érdemben nem csökkentené, viszont kerülőutakat okozna.
A csak célforgalom engedélyezése a „Mindkét irányból behajtani tilos, kivéve célforgalom” jelzőtábla kihelyezését jelenti. Ilyen jelzőtáblákat ezért újonnan már sok éve nem helyezünk ki, egyrészt mert a gyakorlatban nehezen ellenőrizhető, hiszen aki az utcába behajtás után bármi okból leparkol, az már tekinthető célforgalomnak. Másrészt precedens jellegével újabb kezdeményezésekhez adna hivatkozási alapot. Nyilván minden mellékutca lakói azt szeretnék, ha ilyen tábla lenne az utcájukban, és nem tudunk végigtáblázni minden mellékutcát.”
Azóta annyi fejlemény történt, hogy a Kerületi Önkormányzat elfogadta a javaslatot. Télen technológiai okokból burkolati jelek felfestése szünetel. A tél folyamán összegyűlt felfestési feladatok feldolgozása a tavasz folyamán folyamatosan történik, az itteni felestésre a kivitelezői kapacitások függvényében előreláthatólag április folyamán, kedvezőtlenebb esetben májusban kerülhet sor.
--------------
A Xantus utca Bánki Donát út és Kaffka köz közötti részén a szeptember 1. napjától érvényes új parkolási rend miatt több autó áll meg mint korábban, amikor csak az itt lakók, illetve a házakhoz érkezők parkoltak. A kitett tábla szerint mindkét irányban úgy szabályos a parkolás, hogy a járdára fel lehet állni.
A probléma: ha mindkét oldalon egymással szemben a járdára felállva parkolnak az autók közöttük egy kicsit is szélesebb, nagy autó nem fér el, a szemétszállító autókat is beleértve. Ha a járdára jobban felállnak az autók, a járdán a szűk hely miatt nem lehet még gyalogosan sem elmenni, nemhogy esetleg egy babakocsival.
A házakhoz tartozó kapubeállók nem egymással szemben vannak. Több ikerház esetében is igaz, hogy ha egy autó a kapubeállóval szemben parkol, nem lehet kiállni az autóval az utcára.
Kérem a forgalomtechnikai szabályok felülvizsgálatát, esetleg az utca egyirányúvá tételét, illetve csak célforgalom engedélyezését és a jelenlegi parkolási rend megváltoztatását.
Hozzászólások
A 23823. sz. ügyben korábban az alábbi választ adtuk:
„A Xantus utcában parkolás rendjével kapcsolatos levelében foglaltakat megvizsgáltuk, és az alábbi választ adjuk:
A Xantus...
A Xantus utcában parkolás rendjével kapcsolatos levelében foglaltakat megvizsgáltuk, és az alábbi választ adjuk:
A Xantus utca forgalmi rendjét megvizsgáltuk. Úttest jellemző szé...