Közúton végzett munkálatoknál kerékpáros forgalom sajátságainak figyelembevétele
FRISSÍTÉS: 2024.10.10.
Bejelentő válasza:
„ Köszönöm válaszukat, de sejthető volt, hogy a mondandó lényege nem fog átmenni. Az Árnyas úti példa csak illusztráció szeretett volna lenni a probléma megértéséhez. Bárhol a városban, ha munkálatok végett felbontásra kerül közút vagy járda, még mindig elenyésző eset az, amikor ilyen esetekben nemcsak a gépjárművekre gondolnak. Az Árnyas úti példánál is látszik, hogy a járdán még babakocsinak sem hagytak kellő helyet, kerképárral a járdára való feljutásra sem gondoltak (nemcsak szimpla kerékpár létezik, van olyan, hogy utánfutós, meg cargó is! ezekkel a járdára való felugrás sokkal körülményesebb és bosszúságosabb!) Minegy, úgyis csak a falnak beszélek.”
-----
Tisztelt Közművek, Közút és (Fő)polgármester(ek)!
2024-et írunk, állítólag a mikromobilitási eszközök támogatása magasabb prioritást élvez mint 10-15 évvel korábban, de legalább is stratégiai célként lett kitűzve 2030-ra a 10%-os forgalomarány elérése (Budapest Mobilitási Terv). Emiatt nehéz értelmezni, hogy ha egy közúton akár a közmű, akár a közút munkálatokat végez és a munkálat helyigénye nem követel meg teljes útzárat (sem térben sem időben), akkor miért képtelenség a mai napig figyelembe venni a kerékpáros forgalom sajátosságait és a teljes útzár helyett biztosítani a közlekedésüket????
Itt van most példának a II.kerületben az Árnyas út. Már körülbelül két hete, hogy munkálatok folynak (talán vmi kábel, cső fektetés) a felső részénél. Már a tényleges munkálatok megkezdése előtt kikerült az Árnyas út mindkét végére egy zsákutca kresz tábla, miközben sem reggel, sem kora délután (és beszélve az ott dolgozóakkal) nem volt még autóval sem járhatatlan az út!!! (Megjegyzés: a zsákutca táblával felülírták az itteni általános közlekedési rendet, miszerint hétköznap reggel 7 és 9 között tilos az átjárás az Árnyas úton. "Élelmesebb" autósok ezt fel is fedezték, hogy a tiltás eltűnt, a zsákutca tábla csak kamu és reggelente vígan átrongyolnak rajta a reggeli dugót kikerülve).
Pár napja csőtörés is történt a felső részen, most emiatt fel is bontották az utat egy részen. Az autós forgalom tiltását értem, mert a környezet rongálása nélkül nincs hely kikerülni a gödröt, DE kerékpárral viszont ez nem lenne probléma, mégsem gondolnak rá, sem a kresz táblák szintjén, sem pedig a kordon kiépítésével!
Szeretném általánosságban felhívni a figyelmüket két dologra:
a) a kresz táblák valóságtartalom nélküli használata romboló hatású, a forgalomban résztvevők ahhoz szoknak hozzá, hogy ezek csak iránymutatóak, nem pedig kötelező érvényűek. Szájbarágósan:ha nem áll fenn a zsákutca esete, akkor kéretik befordítani/levenni a kresz táblát. Ha kerékpárral járható a zsákutca, akkor kéretik ennek megfelelő kresz tábla alkalmazása!
b) a forgalom nemcsak gépjárművekből áll, hanem vannak a mikromobilitási eszközt használók és a gyalogosok is! Ugyanolyan jogok és bánásmód illeti meg őket mint a gépjárműveket! Tehát a zavartalan forgalom biztosítási munkálatok idején a lehetőségekhez mértan ugyanolyan fontos és biztosítandó!
A konkrét Árnyas úti esetnél maradva, miért fokozottan frusztráló, ha elfeledkeznek a kerékpárosokról? A Budakeszi út finoman szólva is alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, az Árnyas út az egyetlen aszfaltozott út, amin legalább egy szakaszán elkerülhető a Budakeszi út. Ennek kerékpározhatóságának fenttartása -még munkálatok idején is- kiemelten fontosnak kellene lennie!!
Köszönettel:
Hozzászólások
Az Árnyas úton a Remete útnál szeptember végén az ELMŰ Hálózati Kft. megbízásából az É-B Hálózatszerelő és Tervező Kft. végzett elektromos kábel rekonstrukciót.
(A forgalomtechnika...
Köszönettel vettük bejelentését, melyet továbbítottunk a Városfejlesztési irodára.
Üdvözlettel:
Molnár Réka
kommunikációs munkatárs
Budapest Főváros XII. kerület
Hegyvidéki Önkor...