Hungária krt - Kerepesi út kereszteződés gyalogosforgalmának javítása
A jelzett helyen nagy a gyalogosforgalom, de a középszigetek hiánya miatt a gyalogátkelők nem osztottak. Ezzel a gyalogosoknak a csomópontban jelentős időveszteségük keletkezik. Mindezt úgy, hogy jelentős a gyalogosforgalom a metró és a Kerepesi út városhatár irányú buszmegállója között.
Az első kérdés, hogy miért nem alakítanak ki középszigetet? Ha már úgyis van elválasztás a Kerepesi út mindkét oldalán a forgalmi irányok között, akkor miért nem lehet azokat gyalogos középszigetté szélesíteni? Az úttest és a sávok szűkítése egyébként is jó hatással lenne a száguldozás ellen.
A második kérdés, hogy miért nem lehet a gyalogos áthívókat úgy átprogramozni, ahogy pl. a Bajcsy-Alkotmány csomópontban: https://bkk.hu/hirek/2014/05/ujszeru-jelzolampas-szabalyozas-a-gyalogosok-biztonsaga-erdekeben.2078/ Ha ehhez kellenE középső áthívó, arra még középsziget nélkül is lenne lehetőség (hiszen a középszigetnek akkor nem kell olyan szélesnek lennie, ha tervezetten nem állnak majd rajta gyalogosok).
Kérem önöket, hogy a módosítások megvalósítása kapcsán ne hivatkozzanak forráshiányra, ugyanis a vonatkozó 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről 4. § (4) alapján kiemelt figyelmet kell fordítani mind az útkereszteződéeskre, mind a gyalogos (és a Kerepesi utat a kereszteződés nyugait oldalán keresztező) kerékpáros forgalomra is.
A mellékelt képen ábrázoltam, hogy miről lenne szó, a Kerepesi út városhatár felé eső zebrájánál:
- Az 1-es jelű gyalogosnak (ha a középvonalon túl van) hosszabb zöldidő adható, mivel a városközpont irányú sávokból balra, a Hungária körútra kanyarodó forgalom lefedezi a gyalogost, amíg befejezi az átkelést. Ehhez a kék 3-as jelű áthívón hosszabb zöld jelzés szükséges.
- A 2-es jelű gyalogos(oknak) a korábban adható zöld jelzés, már akkor, amikor a városközpont irányú sávok tiltásra kerülnek és kiürítésük megtörtént. Ehhez vagy a 3-as jelű áthívót kell korábban zöldre kapcsolni, vagy a biztonság érdekében egy új kékkel jelölt 4-es jelű áthívóra van szükség az úttest tengelyében.
Hasonló elvek mentén a Kerepesi út nyugati oldalán lévő átkelő is javítható, ahol a gyalogosok mellett a kerékpárosok átkelési ideje (a Hungária körúton Dél-Buda irányába) meghosszabbítható.
Egyébként harmadik pontként a csomópont forgalmi rendje alaposabb felülvizsgálatra szorul, mivel a reggeli időszakban jellemző, hogy a Hungária körúton az Észak-Buda irányú forgalom a Kerepesi út városközpont irányú sávjaiban feltorlódik. Feltétlenül szükséges emiatt a Hungária körút Észak-Buda felé tartó irányának a zöldidejét csökkenteni, hosszabb kiürítést biztosítani. Ebben az esetben nem lehet a kapacitásra hivatkozni, mivel a feltorlódó járművek a városközpont irányú (tehát a reggeli csúcsidőben fontos) Kerepesi utat akadályozzák. Sajnos a járművezetőktől nem várható el már, hogy átlássák, hogy egy hatsávos csomóponton át fognak-e érni a zöldjelzés ideje alatt.
Megtisztelő, szakmailag megalapozott válaszukat előre is köszönöm!
Hozzászólások
A 00126579 sz. ügyben az alábbi választ adjuk:
A javasolt többlet jelzők elhelyezéséhez a járdasziget meghosszabbítása és azon a gyalogátkelőhely jobb és bal oldalán 1-1 jelző el...