Több zebrát Szentmihályra!
FRISSÍTÉS - 2024.09.09.
A Magyar Közút válasza:
Az idevonatkozó rendelet szerint az önkormányzatnak kell gondoskodnia a gyalogosátkelőhelyek létesítéséről, megvilágításáról, a gyalogos-átkelőhelyhez vezető szilárd burkolatú járda, a gyalogút, a kerékpárút és gyalogos-felállóhely, a kiemelt szegélyen vagy padkán kívüli gyalogos korlátok, az egyéb gyalogos biztonsági berendezések létesítéséről és fenntartásáról. Előbbiek értelmében a kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítésének ügyében az illetékes Önkormányzathoz kell fordulni.
Közútkezelőként a kijelölt gyalogos átkelőhelyek létesítésére vonatkozó igényét útügyi és közlekedésbiztonsági szempontból támogatjuk. Amennyiben az Önkormányzat forráslehetőségeit figyelme véve dönt a kijelölt gyalogos átkelőhelyeket tervezéséről, létesítéséről, úgy a bejelentésben hivatkozott jogszabályi előírások megléte esetén közútkezelői hozzájárulásunkat fogjuk adni a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek létesítéséhez.
Az Új élet utcánál jelzett szintkülönbség, balesetveszélyes lépcső és vaskorlát ügyében Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata az illetékes.
----------
Több zebrát Szentmihályra!
Biztonságos átkelést egész Szeged-Szentmihályon!
Beadványunk célja, hogy több gyalogosátkelőhely létesüljön Szeged-Szentmihályon, amely biztosítaná, hogy az egyre gyarapodó, fiatalodó (egyre több gyermek, babakocsival közlekedő) és sportos-környezettudatos életmódot folytató (kerékpárral vagy tömegközlekedéssel közlekedő) lakosság biztonságos és kulturált módon kelhessen át a Kapisztrán úton.
Szentmihály utcái a Kapisztrán út mellett, mindkét oldalon helyezkednek el. A közigazgatásilag Szegedhez tartozó városrészben hozzávetőlegesen háromezren élnek, továbbá az ide ingázó dolgozókkal és piaclátogatókkal számolva látható, hogy jelentős a személyi- és járműforgalom.
Javasoljuk, hogy a meglévő, Gárdonyi Géza utcánál lévő gyalogos átkelőhelyen felül még három helyen létesítsenek zebrát a biztonságos és kulturált gyalogos átkelés biztosítása érdekében!
Tisztában vagyunk azzal, hogy a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet 23. pontja az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről kimondja, hogy:
„23.16. A kijelölt gyalogos-átkelőhely térségében az út közvilágítása feleljen meg a vonatkozó szabvány szerinti megvilágítási előírásoknak. A gyalogos-átkelőhely térségét célszerű az út közvilágításától eltérő színű fénnyel megvilágítani.
23.17. Gyalogos-átkelőhelyeket kijelölni csak a 23.14, 23.15 és 23.16 pontokban foglaltak teljesülése esetén szabad.”
„23.2. Gyalogos-átkelő-hely kijelölésével együttesen figyelembe kell venni
– a gyalogos- és gépjárműforgalom nagyságát,
– a gyalogosforgalom biztonságát”
Az Új Élet TSz területén elhelyezkedő vállalkozásoknál (Mezőker Kft., Napsugár-Trade Kft., Szentmihályi Savanyúság Kft., Zámbó Hús-Mihálytelki Húsüzem) sokan dolgoznak. A munkába igyekvő emberek többsége gyalogosan, vagy kerékpárral közlekedik. Minden munkanap gyalogosátkelőhely által nem biztosított útszakaszon kell, hogy átkeljenek a munkahelyük felé vezető úton. Szentmihály szintén ezen a részén a szombatonként tartott Heti Piac-Szeged, vagy más néven Röszkei úti vásárral jelentős mértékben megnőtt a Szentmihályon való átmenő forgalom (nemcsak az 5. számú főút felől, hanem Szentmihályról és Szeged felől is többen érkeznek autóval, tömegközlekedéssel). Az Új Élet utcáról megközelíthető településrészen rengeteg új osztású telek található, amely miatt a házépítéssel járó személyi forgalom és építőipari járművek forgalma jelentősen megnőtt. A már újonnan megépült házakba túlnyomórészt fiatal családok költöznek, ami tovább növeli a (kis)gyermekkel, babakocsival közlekedők számát.
A nagymértékű autósforgalom jelentősen veszélyezteti a Kapisztrán úton átkelni vágyók (itt lakók, itt dolgozók, piacra és egyéb helyre igyekvők) testi épségét. Egyre hosszabb ideig kénytelenek várni a gyalogosok, biciklisek a biztonságos átkelés lehetőségére a főút mellett lehúzódva.
„23.14. A kijelölt gyalogos-átkelőhely mindkét végéhez szilárd burkolatú járda vezessen, amely a kijelölt gyalogos-átkelőhelyhez a gyalogosok várakozására szolgáló szilárd burkolatú felülettel (gyalogos felállóhely) csatlakozzon.”
Szentmihály úthálózata speciális kialakítású. A középen elhelyezkedő főúttal, vagyis a Kapisztrán úttal párhuzamosan fut egy „lenti”, szintén Kapisztrán nevű út. Ezen oknál fogva a főút mellett közvetlenül nem tud járda futni. Szentmihály egyetlen meglévő zebrája a Gárdonyi Géza utcában egy járdába vezet, a szembe oldalon pedig a „fenti” és a „lenti” Kapisztrán utat összekötő- a jelentős szintkülönbség miatt-lépcsőbe torkollik. A fenti rendelet alábbi pontja alapján:
„23.21. A 23.4, 23.14, 23.15 és 23.20 pontok alkalmazásakor a járdával egyenértékű a gyalogút, a gyalog- és kerékpárút, illetőleg más, kizárólag a gyalogosok közlekedésére szolgáló létesítmény.”
A fent tárgyaltak szerint létesíthetőek a jogszabály alapján a szóban forgó gyalogos átkelőhelyek.
Az első gyalogosátkelőhely javaslatunk az „újosztásban” lakók biztonságát szolgálná a Verbéna utcánál. Az útszakasz lakott területen kívül eső terület, a 60 km/h-s sebességkorlátozás már vonatkozik erre a szakaszra. A buszmegállóba és onnan igyekvő emberek testi épségét lenne hivatott szolgálni.
(„23.7. Lakott területen kívül gyalogos-átkelőhelyet kijelölni csak rendkívüli esetben szabad. A kijelölt gyalogos-átkelőhely térségében 60 km/óra sebességkorlátozást és jelzőtáblával, valamint záróvonallal is jelzett előzési tilalmat kell elrendelni, továbbá kötelező a „Gyalogosátkelés” veszélytjelző tábla (KRESZ 83. ábra) elhelyezése. A kijelölt gyalogos-átkelőhelyre további útburkolati jelekkel (KRESZ 158/a és 158/b ábrák) is fel kell hívni a figyelmet.” )
A második gyalogosátkelőhely javaslatunk az Estike utcánál van. Nagy forgalmú része Szentmihálynak, az „újosztásban” lakók jelentős része ezen kereszteződést érintve közlekedik (a már említett Verbéna utcai kereszteződésen kívül), a forgalmat a kisboltot látogatók is növelik. A járda kialakítása az átkelőhely megvalósításának része kellene, hogy legyen.
A harmadik gyalogosátkelőhely javaslatunk az Új Élet utcánál van. Ezen kereszteződés szintén nagy forgalmú, a már említett tények okán (munkahelyek, piac, lakók, építkezések). Ezen útszakaszon további megoldandó közlekedési problémák állnak fent. Aki az Új Élet utca felől Szeged irányába közlekedik kerékpárral, vagy babakocsival, az ellentmondásos helyzetbe kerül. Ugyanis kerékpárt vagy babakocsit lefelé „tolni” extrém módon balesetveszélyes a „fenti” és „lenti” Kapisztrán út között található, rendkívül rossz minőségű lépcső (jelenleg már a korlátból egy balesetveszélyes vascső áll ki a földből) mellett található „csapáson”. A „fenti” Kapisztrán úton kerékpárral behajtani tilos tábla található, ami ellehetetleníti a biztonságos és szabályos módon történő közlekedést biciklivel ezen az útszakaszon. A „fentiről” a „lenti” Kapisztrán útra a babakocsival közlekedők pedig a két rossz közül választhatnak: rendkívül balesetveszélyes módon a főút mellett a füves-saras (időjárás függvénye) melléken közlekedik, vagy a „csapáson” kockáztatja, hogy mindenestül felborul, elesik lefelé igyekezve. Erre a közlekedési helyzetre mindenképpen, mihamarabb megoldást kell találni az illetékes szervekkel együtt.
Hozzászólások
Ezúton küldjük Társaságunk válaszlevelét.
Tisztelettel:
Székely-Hoffmann Andrea
forgalomtechnikai vezető mérnök