6-os főút Pécs-Vasasi elágazás problémája
FRISSÍTÉS JÚLIUS 25.
Tisztel Magyar Közút Baranya Vármegyei Igazgatóság!
Köszönöm a válaszukat, de azzal nem tudok egyet érteni.
Egyrészt helyi lakosként, napi szinten használom az érintett kereszteződést, gyakorlatilag minden forgalmi irányban.
Saját magamon tapasztalom, hogy az milyen veszélyes, különösen, amikor a szomszédos szántóföldeken megnő a termény, vagy a szélükön a bozótos, és nem belátható az út távolabb, csak közvetlenül a kereszteződéshez érve. Ahogy önök is íráják, a biztonságos elinduláshoz szükséges elindulási
látótávolságok nem minden esetben állnak rendelkezésre, ez nagyban függ a a környező növényzet éppen aktuális állapotától.
Az hogy 10 éven belül csak 2 személyi sérüléssel járó baleset történt, örvendetes hír, de ez azt gondolom a sofőrök rátermetségén, körültekintésén, és vak szerencséjén múlt első sorban, és nem azon, hogy a kereszteződés teljesen biztonságos lenne. Azt gondolom - a tipikus magyar mentalitás ellenére - nem kellene megvárni, míg komolyabb baj következik be. Pár tábla kihelyezése, és/vagy útburkolati jelek elhelyezése, nem gondolom, hogy óriási költséget jelentene a Közút számára, és ha csak pár autós veszi figyelembe, már jelentősen csökken a kockázat.
Érdekes, de pl. Pécs-Hird után a 6-os úti, Hosszúhetény irányába tartó út elágazása esetében - annak ellenére, hogy sokkal inkább belátható, szélesebb út, rendes kanyarodó/gyorsító sáv is van - mégis kint van a 70-es korlátozó tábla, sőt igen szép nagy, a oldalsó bekanyarodó forgalomra figyelem felhívó tábla is.
Pontosan ilyenre lenne szükség a Pécs-Vasasi, sőt tovább megyek a Pécs-Somogyi elágazásoknál is.
Egyik elágazás esetében sincs normális kanyarodó/gyorsító sáv Pécs irányába, csak egy buszmegáló öble. Az nem felel meg a kritériumoknak. Rövid is, és útburkolati jelek sem jelzik, hogy kanyarodásra lenne használható. Az hogy erre használják a sofőrök, csak kényszerűség, és nem megfelelő állapot.
Ismét jelezni kívánom, hogy a Pécs-Hird felől 90-100-as tempóval megérkezők, és a Pécs felől a lejtőn legalább ekkora lendülettel megérkező autók, komoly veszélyt jelentenek az ezen csatlakozó utakon kikanyarodni szándékozókra.
A kikanyarodás körülményes, lassú, és nem egyszer a 6-os út forgalmát is akadályozza, mert a 6-osra felkanyarodó autóknak nincs lehetősége - normális gyorsító sáv hiányában - kigyorsítani kellően, azt már a forgalmi sávban kell megtenniük. Ez akadályozza a forgalmat, és nem utolsó sorban a gépjárműveket is indokolatlanul terheli (hirtelen, nagy gázzal kell kigyorsatani, ráadásul dombon felfelé).
Egyúttal a 60-as, vagy 70-es korlátozások kihelyezése nem csak a kereszteződés biztonságát javítja, hanem a lassító autók miatt, a 6-os útra való rákanyarodás, besorolás is könyebbé válik. Ne mindegy, hogy egy 70-el haladó forgalomba kell besorolni, vagy egy 90-100-zal haladóba.
________________
Napi szinten használom a Pécs-Vasasi bekötőutat. A bekötőút 6-os számú főúti csatlakozásánál (lásd csatolt képeken) lévő kereszteződés több tekintetben is problémás.
A kereszteződést legnagyobb arányban a 6-os útról Pécs-Vasas ill. Pécs-Hird felé lekanyarodók, vagy az éppen onnan kikanyarodók használják.
A 6-os főútról lekanyarodást kanyarodó sáv segíti, viszont a Pécs város felé történő (jobbra kis ívben), és Budapest felé történő (balra nagy ívben) kanyarodást semmilyen kanyarodó, vagy gyorsító sáv nem segíti.
A Pécs felé, jobbra kis ívben kanyarodáshoz igénybe lehet venni egy buszmegálló buszöblét, de ez hivatalosan nem kanyarodó/gyorsító sáv, így nem teljesen szabályos a dolog, hanem inkább kényszerűség.
A kikanyarodás problémás, és egyben veszélyes is, mivel a 6-os úton mindkét irányból érkezők számára a kereszteződés előtt nincs semmilyen sebesség korlátozás. Akik Pécs-Hird felől érkeznek, a települést elhagyva, és kigyorsítva már 90 km/h-ás tempóval érkeznek a kereszteződéshez, a Pécs felől érkezők szintén lendületből lejtőn lefelé legalább ekkora tempóval érkeznek a kereszteződéshez. Emiatt különös körültekintéssel lehet csak mindkét irányban kikanyarodni, különösen a Budapest irányába (balra nagy ívben) történő kikanyarodás veszélyes.
Javaslataim az alábbiak:
1. A 6-os főúton a kereszteződés előtt, mindkét irányban legalább 60-as sebbesség korlátozást kellene bevezetni, legalább a kereszteződés előtt 200 m-rel. A kikanyarodó autókra figyelem felhívó táblákat ki kellene helyezni.
2. A pécs felé, jobbra kis ívben kikanyarodás segítésére az ott lévő buszmegálló buszöblét kanyarodó/gyorsító sávvá kellene átalakítani (útburkolati jelekkel, táblákkal jelölni), és ennek megfelelően javasolnám a meghosszabbítását is, hogy kellő hossz álljon rendelkezésre a 6-os úti forgalomhoz való biztonságos besoroláshoz. (A buszmegálló akár át is helyezhető, ha szükséges).
3. Véleményem szerint megfontolandó lenne a kereszteződés körforgalommá alakítása is, ez minden problémát megoldana. Hely műszakilag lenne rá, és ez akasztaná meg legkissebb mértékben a 6-os út forgalmát, egyúttal biztonságosabbá tenné a kanyarodást is minden irányban.
Hozzászólások
Mellékletben csatolva küldöm Társaságunk válaszlevelét.
A dokumentum elektronikusan került kiállításra és aláírásra.
Üdvözlettel
Soós Marianna
adminisztrációs munkatárs
Magyar...
Köszönöm a válaszukat, de azzal nem tudok egyet érteni.
Egyrészt helyi lakosként, napi szinten használom az érintett kereszteződést, gyakorlatilag...
Mellékelten küldöm Bar-891/2/2023. sz. ügyiratunkat, mely dokumentum
elektronikusan került kiállításra és aláírásra.
Tisztelettel
Berecz Anna
menedzserasszisztens
Magyar Közút Nonpr...