JAVASLAT: Tilos behajtani (kivéve kerékpár)
2022.09.30. FRISSÍTÉS
Anonim Járókelő hozzászólt a bejelentéshez.
2022. szeptember 29. 18:08
,,Sajnálom, hogy ez a döntés született, úgy látszik Nyíregyháza még nem érkezett meg a 21. századba. Érdekességként megjegyzem, hogy korábban az autósok számára is kétirányú volt a Tábor utca, tehát valószínűleg jogi akadálya nem lenne a javaslatnak, inkább csak a szemlélettel van a baj. Ez a sejtés bebizonyosodott a mai (09.29) közgyűlésen is, amikor azt mondta a polgármester: Olyan mértékben nőtt az új forgalomba helyezett személyautók száma, ami egyébként jó hír, mert azt jelzi, hogy gyarapodnak a nyíregyháziak. Egyáltalán nem ezt jelzi egyébként az emelkedő szám, fejlettebb (vagy egyesek szerint hanyatló) városokban, országokban ezzel tisztában vannak.
Két idézet a témában:
Aki az autók és az autóforgalom számára tervez várost, az autókat és autóforgalmat fog kapni. Aki az emberek és a közterületek számára tervez, az embereket és közterületeket fog kapni. (Fred Kent)
Nem az a fejlett város, ahol még a szegények is autóval járnak, hanem ahol még a gazdagok is a közösségi közlekedést választják. (Enrique Peñalosa)
Remélhetőleg hamarosan elkészül az említett kerékpárút."
--------------------------------------------------------------
A Tábor utca a Debreceni úttal párhuzamosan halad, a Tünde és Palánta utca között. A Tünde utcáig kiépített kerékpárúton haladhatnak a biciklisek, azonban ha valaki nem Borbánya irányába szeretne továbbhaladni, akkor nincs lehetősége szabályosan közlekednie.
Kistelekiszőlő, Rozsrét, Ipari Park, valamint Butyka és Oláhrét irányába haladó kerékpárosoknak nagy segítség lenne, ha a jó minőgésű Tábor utcán lehetőség lenne a bicikliseknek mindkét irányból szabályosan behajtaniuk, ez nagyon minimális beruházást (konkrétan két darab táblát) jelent, de óriási segítség a térségben lakóknak és az Ipari Parkban dolgozóknak. Jelenleg is sokan használják a Tábor utcát a kerékpárosok közül mindkét irányból, így nagy könnyebbség lenne, ha legalizálnák ezt a lehetőséget.
Jelenleg két opció van. A Debreceni úton lehet a kb. 1,5 méteres és rossz minőségű járdán(!) kerékpározni. Ez rendkívül balesetveszélyes és nem is vonzó. A másik lehetőség, hogy nem a Tábor utcán, hanem valamelyik további utcán nagy kerülővel és rosszabb minőségű földúton megyünk. A delfti egyetem (TU Delft) 2011-ben a The Dutch Reference Study című tanulmányában foglalta össze az úthálózatba a jó kerékpározhatóság érdekében teendő beavatkozásokat. Ezek egyike, hogy a kerékpárforgalom hálózatának tervezésekor fontos a kiindulási és a célállomás közötti utazási idő minimalizálása. Először is, a kerülő utaknak a légvonalban mért távolságokhoz képest kicsinek kell lenniük, ami a hálózat nagy sűrűségét feltételezi. Így nem szerencsés azzal elvetni ezt a fejlesztést, hogy menjen a biciklis máshol, mivel, így nem lesz vonzó a kerékpározás a kerülőutak miatt.
Kis forgalmú utcákban szakmai szervezetek is javasolják ezt a fajta megoldást, külföldön, illetve sok magyar nagyvárosban is számtalan példa van rá, míg Nyíregyházán jelenleg sajnos csak a Körte utcán egy nagyon rövid szakaszon van lehetőség a kerékpárosoknak forgalommal szembe haladni szabályosan. Nyíregyháza Fenntartható Városi Mobilitási Terve is a gyengeségek között említi, hogy "a kisebb forgalmú utakon kevés a kerékpározást segítő megoldás (burkolati jelek, egyirányú utcák megnyitása stb.)" Itt az első lehetőség ennek a gyengeségnek a ledolgozására.
Érdemes elolvasni még a Kerékpáros Miskolc Egyesület döntéshozóknak készült leírását arról, hogyan lehet egy város kerékpárosbarát. (https://kerekparosmiskolc.net/donteshozoknak/kerekparozasbarat-varos)
Egy fontos idézet: A város nem attól kerékpározásbarát, hogy a legutolsó sikátorban is elválasztott kerékpárút van. A nagy gépjárműforgalmú utak mentén – ahol az emberi léptéket messze meghaladó 50 km/h a sebességhatár – persze fontos az elválasztás a gépjárműforgalomtól. Ahogy a nagy gyalogosforgalmú területeken a gyalogosoktól is.
De az úthálózat hosszának legnagyobb részét kitevő lakóutcákban, az üzleti negyedekben nincs szükség az elválasztásra. Szükség van viszont a gépjárműforgalom volumenének és sebsségének kordában tartására. A jó város vezetői tudják ezt. Bizonyítsuk be, hogy Nyíregyháza egy jó város és a vezetői kerékpárosbarát várost akarnak. Ennek fontos állomása a Tábor utca megnyítása a biciklisek előtt mindkét irányból. Azért is fontos ez az idézet, mivel rávilágít, hogy az Ipari Parkba tervezett bicikliútat nem feltétlenül a nagy forgalmú Debreceni úton kellene vezetni, hanem a Tábor utca megnyítása mindkét irányból lehetne ennek az infrastruktúrális elemnek az első üteme minimális költséggel, de mégis közel 1 kilométer válna kerékpárosbaráttá.
Kérem fontolják meg a felvázolt tervet a kerékpárosok érdekében, a bemutatott szakmai szempontokat is figyelembe véve.
(A képek a jelenlegi állapotot mutatják először a Tünde, majd a Palánta utca irányából és mellékletként azt, hogy a jelenleg kint lévő táblák helyett mit kellene kitenni.)
Az említett források: https://kozgyules.nyiregyhaza.hu/docmenu/eloterjesztes/kozgyules/2021/1215/4566-211208-kozgyi-eloterj-02 (360. oldal)
https://kerekparosmiskolc.net/donteshozoknak/kerekparozasbarat-varos
https://kerekparosmiskolc.net/wp-content/uploads/2013/03/KME_Egyiranyu_reszletes.pdf
Hozzászólások
Tárgyi ügyben Társaságunkhoz eljuttatott bejelentésére az alábbi
tájékoztatást tudom adni:
Jelenleg is folyamatban van az Aktív Magyarország program keretében az
Ipari Parkot elérő k...