Autóbuszoktól tehermentesített belváros Kecskeméten?
A nyár folyamán befejezték Kecskeméten a 2012-ben felújított Rákóczi út páros oldalán a burkolat felújítását - immár második vagy harmadik alkalommal - mégsem járhatnak erre a buszok. Ennek oka, hogy az önkormányzat a sugárút korzó jellegét erősítve próbajeleggel elterelt valamennyi itt közlekedő autóbuszjáratot, ugyanakkor a személygépjármű forgalmat ez a korlátozás nem érinti.
Az érintett autóbuszjáratok száma jelentős, (1, 2/D, 2/S, 4, 4/A, 4/C, 7, 7/C, 12, 15, 18, 19, 23, 23/A, 32, 52) azok útvonalának gerincét a Rákóczi út jelentette. Jelenleg szinte valamennyi járat 1,5-2 km-es kerülőúton, a Bethlen körút - Budai Kapu - Jókai utcai - Piaristák tere útvonalon közelíti meg a Széchenyi teret (kivétel a 4-es és 12-es buszcsalád, amely a Bem utcán kerül).
A jelentős autóbuszforgalom miatt a dugók és késések mostanra állandósultak a Nagykörúton, valamennyi terelésben érintett járat 10-20 perces késéssel közlekedik a reggeli és délutáni csúcsban. Hunyadiváros (18), Katonatelep (23), a Déli Iparterületek (2/D, 2/S, 7/C) Neumann János Egyetem, Homokbánya, Izsáki út (1) elérhetősége a tömegközlekedéssel közlekedőknek katasztrofálissá vált. Technika Háza (Cifrapalota) buszmegálló az egyik legforgalmasabb és legjelentősebb pont a helyi tömegközlekedésben, így azt valós alternatívák hiányában kiiktatni komoly felelőtlenség. A megtett extra körök és kilométerek száma jelentős, hosszabb menetidejű vonalakon mint 1, 2/D, 23 járatok esetében elviselhetetlenül hosszúvá vált. Városszerte több platformon és számos közösségben, autóbuszon is beszédtéma ennek miértje, rengeteg harsány és bosszús véleménnyel találkozni.
https://www.baon.hu/kozelet/helyi-kozelet/nem-orulnek-az-utasok-a-modositott-utvonalnak-1480217/
A döntésben leginkább érintett DAKK-nál további problémákat jelent, hogy a járatok megnövekedett menetideje miatt nem minden esetben tud kellő számú autóbuszt, sem pihenőidőt biztosítani autóbuszvezetőinek, ezzel állandó feszültséget okozva.
Az autóbuszjáratok ideiglenes terelése a Rákóczi út korzó jellegét nem erősíti! Az európai városokban egyre inkább népszerű belvárosi forgalomkorlátozásokat nem a tömegközlekedésen, hanem az egyéni közlekedésen hajtják végre. Kecskeméten ez most fordítva történt, mely most katasztrofális állapotokat eredményezett.
A Facebook közösségi oldalon a "DAKK Kecskemét - nem hivatalos oldal" által létrehozott szavazáson közel 600 személy voksolt. A szavazók jelenleg 65%-a követeli az autóbuszjáratok visszaállítását a Rákóczi úton! Mindezek tükrében további magyarázatra nem szorul a téma, a november 30.-ig tartó tesztidőszakot célszerű már a következő közgyűlés alkalmával felfüggeszteni és az eredeti forgalmi rendet visszaállítani.
fotó: Bús Csaba
Petőfi Népe / baon.hu
Hozzászólások
Tisztelettel
Hári Ernő
főtanácsos
Kecskemét Megyei Jogú Város
Polgármesteri Hivatala
Mérnöki Iroda
Városüzemeltetési Osztály
76/513-575
hari.erno@kecskemet.hu