Megoldatlan

Terelővonal hiány

FRISSÍTÉS: 2022.01.03.
Bejelentő kérése:
"Tisztelt Budapest Közút!

Sajnos nem ilyen egyértelmű a forgalmi helyzet.

Az adott úttest nem alkalmas párhuzamos közlekedésre. A KRESZ útmutatója alapján "Ha az úttest jobb oldalán hosszabb távolságon – legalább több száz méter hosszon – két vagy több forgalmi sáv áll rendelkezésre, az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmas, függetlenül attól, hogy a forgalmi sávokat útburkolati jellel jelölték-e vagy sem. " majd ezt a gondolatot folytatja a KRESZ értelemzése a joggyakorlatban című könyv:
"Az útmutató értelmében a párhuzamos közlekedésre való alkalmasságnak "hosszabb távolságon, legalább több száz méter hosszan" kell fennálnia ahhoz, hogy a vonatkozó szabályok alkalmazhatóak legyenek.[...] A megfelelő oldalirányú szélesség mellett hosszanti irányban a több száz méteres távolság konkrétan akkor alapozza meg a párhuzamos közlekdésre való alkalmasságot, ha ezen távolságon lebonyolíthatóak azok a forgalmi műveletek, amelyek szabályozásával a 36. § külön - az általánso szabályoktól kiemelten - fogalkozik. Így ilyen, a parhuzamos közlekedésre való alkalmasságot megalapozó távolságnak tekinthető a, amely alkalmas a két nyomon haladó járművek egymás közötti előzésének a biztonságos és a menetiráyn szerinti bal oldal igénybevétele nélkül történő végrehajtására, feltétlenül ilyennek kell tekinteni azt a távolságot, ahol lehetőség nyílik a folymaatos előzésre, illetve összefüggő járműoszlopok kialakulhatnak. Ha a párhuzamos közlekedésre való alkalmasságot pusztán az út kiépítésére a megfelelő szélességi méretekre tekintettel vizsgálnánk, elméleti úton, "diszfunkcionálisan" párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesteket kreálnánk. [...] Az úttest párhuzamos közlekedésre való alkalmasság szempontjából figyelmen kívül kell hagyni azokat a területeket (úttestrészeket), melyekre csak meghatározott járművek meghatározott céllal hajthatnak rá. Ilyen terület az autóbusz forgalmi sáv, az autóbuszöböl, a gyorsító- és lassítósáv, valamint a kerékpársáv."
Az adott úttestrészen a menetirány szerinti bal oldal irányába történő forgalmi sáv szélesítés/öblösítés kialakítását az indokolta, hogy a megállóban esetlegesen utascsere céljából tartózkodó autóbuszt ki lehessen kerülni. Az úttest ezen részén egy kvázi negatív autóbusz-öböl került kialakításra. Az autóbuszöböl fogalmát a KRESZ nem tartalmazza, a 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet szerint: "Autóbuszöböl: a menetrend szerint közlekedő közforgalmú autóbuszok és trolibuszok megállóhelye, valamint a megállóhelyre történő ki- és beállásra kialakult úttestkiöblösödés, ahol a jármű megállóhelyét jelző táblát is elhelyezték.". Azonban a járművezetők jelentős része nem a KM rendelet fogalma alapján vizsgálja az autóbuszöböl meglétét, hanem kialakítás/célszerűség alapján. Ezek a fajta, megállóhelyeknél kialakított öblösítések - terelővonalak nélküli kialakítással - nem felelnek meg az említett KM rendelet Általános előírások 4. § (1) pontjában leírtaknak ("Az utak forgalmát úgy kell szabályozni (a forgalmi rendet úgy kell kialakítani), hogy a közlekedés résztvevői biztonságosan, gyorsan és zavartalanul közlekedhessenek." valamint az önmagát magyarázó út elvének sem. Amennyiben a közlekedőkben kétely merül fel, hogy az adott szélességű úttest mely részén kell/célszerű közlekedni, akkor azt egy egyszerű terelővonal-kialakítással egyértelműbbé, biztonságosabbá lehet tenni.
Ahogyan van is rá példa Budapesten, a Határ úton: https://www.google.com/maps/@47.4594312,19.1204247,3a,75y,44.61h,76.8t/data=!3m6!1e1!3m4!1sajOyc4YBtwj5K3er-MaDOQ!2e0!7i16384!8i8192

Hogy mennyire nem egyértelmű ez a fajta kialakítás, azt ez az ügy is mutatja, ahol még a hatóság is faramucin értelmezte az autóbuszöblöt, és az itt bekövetkező balesetben a felelősséget: https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2019/11/25/te_kiengeded_a_buszt_a_megallobol/

Tisztelt Budapest Közút! Kérem, hogy az egyértelmű és biztonságos közlekedés elősegítése céljából a bejelentésben jelölt helyen - a Határ úti kialakításhoz hasonlóan - az autóbuszmegálló előtti úttestrészt terelővonallal válasszák el az öblösített úttestrésztől.

Köszönettel"

-----------------------------------------------
A XXIII. kerület Nagykőrösi úton, a Közdűlő út megállóhelynél a menetirány szerinti jobb oldali forgalmi sáv elhúzással van bővítve. Azonban a megállóhely és a forgalmi sáv egymástól nincsen terelővonallal ellátva, ezért, amikor nem áll a megállóban autóbusz, nem egyértelmű, hogy milyen nyomvonalon kell/lehet a kibővített szélességű úttestrészen haladni.
Egyértelműbb és ebből következőleg biztonságosabb lenne a terelővonalat felfesteni.

Probléma helyszíne
Budapest XXIII. kerület, Soroksár, Nagykőrösi út 349

Hozzászólások

  • Hovanecz Csaba hozzászólt a bejelentéshez.

    Képek... az egyiken látszik a terelővonal eleje a vége meg elkopva...
  • Hovanecz Csaba hozzászólt a bejelentéshez.

    Véleményem szerint az öböl fogalma hasonlít a körforgalomra, mely nem attól körforgalom, hogy kör alakú. Azantúl a BKK ismer egy olyan fogalmat is, hogy negatív buszöböl, mely fogalom erre is ráhúzhat...
  • Gál Miklós lezárta a bejelentést Megoldatlan eredménnyel. Oka: Megoldhatatlan.

  • Gál Miklós megváltoztatta a bejelentés illetékesét "Budapest Közút"-ról "Egyéb szervezet"-ra.

  • Az illetékes válasza megérkezett az üggyel kapcsolatban.

    Tisztelt Bejelentő!

    A bejelentésében szereplő autóbusz megállóhely nem autóbusz öbölben van elhelyezve, hanem folyópályán, az úttest szélén. A autóbusz a forgalmi sáv szélén áll meg a megállóban.
    A b
    ...
  • Az illetékes válaszának megoldópontszáma: 1. Mi ez?

  • Garami Marika elküldte az ügyet az illetékesnek: Budapest Közút

  • Garami Marika megváltoztatta a bejelentés leírását "A XXIII. kerület Nagykőrösi úton, a Közdűlő út megállóhelynél a menetirány szerinti jobb oldali forgalmi sáv elhúzással van bővítve. Azonban a megállóhely és a forgalmi sáv egymástól nincsen terelővonallal ellátva, ezért, amikor nem áll a megállóban autóbusz, nem egyértelmű, hogy milyen nyomvonalon kell/lehet ...

  • Vörös László Kartal hozzászólt a bejelentéshez.

    Tisztelt Járókelő!

    A bejelentés nem oldódott meg, kérem még ne zárják le.

    Tisztelt Budapest Közút!

    Sajnos nem ilyen egyértelmű a forgalmi helyzet.

    Az adott úttest nem alkalmas párhuzamos közlekedé
    ...
  • Garami Marika lezárta a bejelentést Megoldott eredménnyel.

  • Az illetékes válasza megérkezett az üggyel kapcsolatban.

    Tisztelt Bejelentő!

    A bejelentésében szereplő forgalmi szituációról a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.5.) KPB-BM együttes rendelet (KRESZ) egyértelműen rendelkezik:

    A KRESZ 25.§(2)
    ...
  • Az illetékes válaszának megoldópontszáma: 1. Mi ez?

  • Garami Marika elküldte az ügyet az illetékesnek: Budapest Közút

  • Lukács Máté elküldte az ügyet az illetékesnek: Budapest Közút

  • Vörös László Kartal bejelentette az ügyet.

Hasonló bejelentések

  • Válaszra vár
    3
    Válaszra vár
    3

    Megszűnt már ez a Főiskola - 2. tábla

    Beküldés ideje:
    Beküldte: Anonim Járókelő
    Illetékes: Egyéb szervezet
    Madzsar József utca / Pünkösdfürdő utca (III. kerület, Óbuda-Békásmegyer)
  • Válaszra vár
    1
    Válaszra vár
    1

    Üres oszlop

    Beküldés ideje:
    Beküldte: Anonim Járókelő
    Illetékes: Egyéb szervezet
    Törökvész út (II. kerület)
  • Válaszra vár
    0
    Válaszra vár
    0

    Ottmaradt terelőelemek

    Beküldés ideje:
    Beküldte: Anonim Járókelő
    Illetékes: Egyéb szervezet
    Katona József utca (XIII. kerület)
  Vissza az oldal tetejére