Légkondicionált járművek elosztása a BKK vonalai között
Évek óta probléma, hogy a BKK a rendelkezésére álló járműveket úgy osztja el a hálózaton, hogy vannak vonalak, sőt teljes környékek, ahol többnyire európai módon, a 21. század kívánalmainak megfelelően lehet utazni, míg más vonalakon a bérletért ugyanannyit fizető utasok olyan körülmények közt kell, hogy utazzanak, amilyen körülmények közt az EU-ban már élőállatot sem lehet szállítani.
Az egyik ilyen problémás vonalcsoport a 23-as buszcsalád, ahol számos papíron légkondicionált jármű közlekedik, de az esetek kb. 1%-ában fordul elő, hogy valóban érezhetően légkondicionált jármű közlekedik a járaton. Olyan nyári napokon, mint a mai is, jobban leizzad az ember a buszon utazástól (pl. a csatolt képernyőképen látható járaton), mintha futva tette volna meg a Boráros tér és Pesterzsébet közötti távot végig a tűző napon. Az itt közlekedő Van Hool buszok utaskomfort szempontjából a BKV flotta legalját jelentik. Értem, hogy nem lehet egyszerre minden fővárosi vonalra fiatal buszokat varázsolni, de azt már nem, hogy hogy lehet az, hogy bizonyos vonalakon (pl. 23-as) évek óta csak a leglepukkantabb buszok közlekednek, míg más vonalakon (pl. 151) szinte csakis modern, jól légkondicionált járművek mennek. Szerintem erre egy kulturált megoldás lenne, ha próbálná a BKK valamelyest egyenlőbben elosztani a rendelkezésre álló buszokat a vonalak között, nem értem, hogy miért nem lehetne a 23-as vonalra is olyan buszokat betenni, amik a 151-esen közlekednek, cserébe a 151-es is elbírna néha egy-egy Van Hoolt. Főleg, hogy mindkét vonalra ugyanannyiba kerül a bérlet. De ez csak egy kiragadott példa, természetesen nem az a javaslatom, hogy ennek a két vonalnak a buszállományát keverjük össze, hanem csak az, hogy ne legyenek negatívan diszkriminált vonalak, ahol csak vállalhatatlan buszok közlekednek. Megírtam ezt a problémát már többször is a BKK-nak, többnyire ilyen és ehhez hasonló sablon válaszok jönnek:
"A BKK Zrt. állásfoglalása alapján tájékoztatjuk továbbá, hogy a fővárosi közösségi közlekedésben 30-nál is több autóbusztípus és ezek számos altípusa vesz részt. A járművek túlnyomó többsége, mintegy 95 százaléka alacsonypadlós, légkondicionált jármű. A BKK Zrt. célja a járműpark további folyamatos fejlesztése, ennek nyomán az elmúlt évben 118 darab vadonatúj autóbuszt állítottak forgalomba Budapesten és jelenlegi is folyamatban van mintegy 40 darab használt, de jó állapotú, környezetbarát hibrid hajtású autóbusz forgalomba állása, folyamatosan váltva ki a régebbi autóbuszokat.
Az egyes járműtípusok vonalak közötti elosztását számos szempont befolyásolja, de kifejezetten arra törekedett a BKK Zrt., hogy valamennyi térségben megjelenjenek a legkorszerűbb, új járművek is. Arra nincs lehetőségük, hogy valamennyi vonalon új autóbuszokat közlekedtessenek, mindemellett az M3-as metró pótlása miatt 93 darab autóbusszal több közlekedik a hálózaton, így szükségszerűen régebbi járműveket is forgalomban kell még tartani. "
"A fővárosban közlekedő mintegy 30 autóbusztípus vonalak közötti elosztását számos feltétel befolyásolja, ezért nem reális megoldás, hogy minden vonalon egyformán jelen legyen minden típusú autóbusz, a teljes egyenlőségre törekedve. Mindemellett amennyiben az Ön által kifogásolt VanHool autóbuszokat más viszonylatra irányítanák át, azzal ugyan az Ön számára kedvezőbb körülményeket teremtenének, ugyanakkor más utasok számára kedvezőtlenül változna a kiszolgálás, így a problémát nem megoldanák, hanem csak áthelyeznék.
A BKK Zrt. meggyőződése szerint teljes értékű megoldást csak a teljes budapesti közlekedési flotta megújítása jelenthet, amelynek érdekében a BKK Zrt. számos intézkedést hozott az elmúlt időszakban és természetesen a flottacsere folytatását is tervezik. Kérjük szíves megértését azzal kapcsolatban, hogy jelentős forrásigénye miatt az autóbuszpark teljes megújítása csak fokozatosan tud megvalósulni. Amennyiben a közeljövőben lehetőségük nyílik új csuklós autóbuszok beszerzésére, akkor mindenképpen szeretnének sort keríteni a 23-as, 23E vonalak járműparkjának frissítésére is."
Ezek a BKK válaszok 2018-ból valók, természetesen azóta se történt semmi sem a 23-as (+23E, 223M) vonalon. Nyilván nem az lenne a lényeg, hogy a 30-féle busz összevissza közlekedjen a hálózaton teljesen egyenlően elosztva, de arra azért lehetne törekedni, hogy ne legyenek egyes vonalak annyira masszívan diszkriminálva, mint a 23-as. Azt sem hajlandó a BKK figyelembe venni, hogy ez a konkrét vonal egy egész kerület fő tömegközlekedési kapcsolata a belváros felé, ami a metrópótlás miatt a szokásosnál is leterheltebb. Legalább arra figyelhetnének, hogy próbáljanak ezeken a folyamatosan zsúfolt fő vonalakon emberibb utazási körülményeket teremteni, és a rosszabb buszokat inkább olyan vonalakra csoportosítani, ahol sokkal kisebb az utasmennyiség (vannak bőven ilyen vonalak is, csuklós busszal kiadva is).
Mivel a BKK-val esélytelen bármit is elérni azon kívül, hogy sablonválaszokat írjanak vissza, nagyon szeretném a Járókelő támogatását kérni abban, hogy valami itt tényleg történjen. Ha lehetséges, akkor jó lenne a probléma megoldásához akár a tulajdonos fővárost is közvetlenül bevonni, de a Járókelő minden bizonnyal jobban tudja, hogy milyen irányba lehet elindulni egy olyan kérdés megoldásával, amire évek óta a füle botját sem mozdítja a BKK, a szokásos sablonválaszok megküldésén túl, szigorúan betartva az egy hónapos válaszadási határidőt...
Hozzászólások
Tárgy: tájékoztatás
JAROKELO-BUDAPEST-00068783
Tisztelt Ügyfelünk!
Köszönjük megkeresését, melyet a Főpolgármesteri Hivatal Városigazgatóság Főosztály is továbbított...
Tisztelt Cím !
Ezúton tájékoztatom, hogy levelét érkeztettük az FPH_KOZP- 87789 /2020-as érkeztetőszámon és továbbítottuk a Főpolgármesteri Hivatal Városigazgatóság Főosztálya részére.
Tisztelet...