Auchan-körforgalom egyetlen egy közlekedési lámpatestte
Felülvizsgáltam az eddigi 8-as alakú körforgalom kialakítására tett javaslatomat. Nem azért, mert nem működne, hanem találtam egy pofonegyszerű, és MINIMÁL KÖLTSÉGVETÉSŰ megoldást.
Úgy tudunk magunkon segíteni, ha a hídról kevesebb Budapest felé tartó autót kapnánk a nyakunkba.
A megoldás a következő (Lásd az ábrát is!):
A teljes körforgalomba egyetlenegy jelzőlámpát kell betenni a hídról a körforgalomba behajtó autóáramlat szabályozására. Ez a lámpa következőképpen működne:
1. Sárgán villogna, amikor a Megyeri híd felől érkezők behajthatnának a körforgalomba. Tehát minden körforgalomba behajó autónak elsőbbséget kellene adnia a körforgalomban bennlévőknek (hiszen nem zöld jelzést, hanem sárgán villogót kaptak). A körforgalomba bejutottaknak már elsőbbsége van, és legtöbbjük Budapest felé körbeautózza a körforgalmat. A Szentendre felől érkezőknek – ahogy eddig is – elsőbbséget kell adniuk a hídról érkező áramlatnak. Tehát amikor a lámpa sárgán villog, akkor pontosan ugyanaz a helyzet, mint ma.
2. Sárgára vált a lámpa – meg kell állnia a hídról érkező forgalomnak.
3. Pirosra vált a lámpa – a hídról érkező forgalom megáll. A szentendrei ág felszabadul, és szabadon fel tud hajtani a hídra. A Szentendrei ág előtt nincsen szükség forgalomirányító lámpára, mert amúgy is elsőbbséget kell adnia a körforgalomban lévőknek, viszont a „hídáramlat” megtorpanása lehetőséget ad arra, hogy a hídfelé sorolás gyorsabb legyen.
4. Újra sárgán villog – piros lámpánál megtorpant autósor újra megindulhat (elsőbbséget adva a körforgalomnak). A Szentendrei ág újra lelassul, mert a meginduló hídáramlatnak elsőbbséget kell adnia.
A megoldás előnyei:
1. A dunakanyariak szempontjából előnyös, hogy a híd felől a körforgalomba kevesebb autó tud bejönni Budapest felé és ezzel jobb helyzetbe hozza a Szentendre felől érkező, 11-esen Budapest felé tartó autókat is.
2. Megnöveli a Szentendre felől érkező, körforgalomba bejutni tudó autók számát.
3. Egyetlen útfelújításoknál rendszeresített lámpa „kölcsönkérésével” és felprogramozásával kipróbálható, hogy működőképes-e a javaslat.
4. Nagyságrendekkel olcsóbb megoldás az egyetlen egy lámpatest, mint a teljes körforgalom lápázása: a négy behajtó ág, valamint azok megvédése a körforgalmon belül: 8 darab lámpahelyet jelent, helyenként egy-két (út melletti és belógó) lámpatesttel. Ez 8-16 lámpatestet jelentene. Az elektronika is és a programozás is egyszerűbb lenne.
5. A felszabaduló pénzt arra költeném, hogy a Szetendréről jövő ágba érzékelőt tennék, hogyha nincsen nagy sor, akkor a híd felől érkezőknek nem adnék soha piros jelzést. Ha a sor feltorlódna, akkor működésbe lép a hídforgalom-szaggatás.
5. Az a véleményem, hogy a jelenlegi helyzetet meghatározó forgalomáramlási ág megszaggatásával a helyzet önszabályozóvá válik, sokkal gördülékenyebb, mintha egy kiürülő körforgalomban a behajtani vágyó járművek a piros jelzés előtt ácsorognak.
6. Hamar megléphető. Jövő héten?
A felfestésekkel és a turbósítással még lehet javítani a helyzeten.
Az egyetlen egy darab lámpa időzítésének tervezését pedig hagyjuk a „szakemberekre”!
Hozzászólások