A teherbiciklik nemcsak környezetkímélőbbek, de gyorsabbak is, mint a teherautók

  • Home
  • A teherbiciklik nemcsak környezetkímélőbbek, de gyorsabbak is, mint a teherautók

Járókelő Blog

Hírek, olvasnivalók városokról és a Járókelőről, nemcsak városlakóknak.
Még többet szeretnél belőlünk? Iratkozz fel a hírlevelünkre!

A teherbiciklik nemcsak környezetkímélőbbek, de gyorsabbak is, mint a teherautók

A házhozszállítás egyre népszerűbb, a teherbiciklik pedig csökkenthetik a városok zsúfoltságát és szennyezésettségét.  

teherbringa.jpg

Fotó: Ben Kerckx, Pixabay

Egy tanulmány szerint az elektromos kerékpárok 60%-kal gyorsabban tudnak közlekedni a belvárosban, mint a furgonok. A kerékpárok magasabb átlagsebességgel közlekednek, és óránként 10 csomag kézbesítésére képesek, míg a furgonok csupán 6 küldeményt juttatnak házhoz ugyanannyi idő alatt. 

A jelentés szerint a kerékpárok a dízelüzemű furgonokhoz képest 90%-kal, az elektromos furgonokhoz képest pedig harmadával csökkentik a szén-dioxid-kibocsátást.

A házhozszállítás mértéke folyamatosan növekszik az utóbbi években, amit az online vásárlás népszerűségének és a koronavírusnak is köszönhetünk. A furgonok a teherbringáknál nagyobb sebességgel tudnak haladni az akadálymentes útszakaszokon, de a torlódások és a parkolóhely keresése lassítja őket, időt veszítenek. A teherbringák ezzel szemben megkerülik a forgalmi dugókat, mivel a gépjárművek elől lezárt utcákba is be tudnak hajtani, és ezzel rövidebb útvonalakat választhatnak, valamint egyenesen az ügyfelek ajtajáig közlekednek.

 


A közlekedésből származó szén-dioxid-kibocsátás az elmúlt évtizedben alig csökkent, és jelentős kihívást jelent az Egyesült Királyság számára az éghajlati válság leküzdése érdekében kitűzött célok teljesítésének szempontjából. A kormány nemrégiben jelentette be, hogy 30%-kal növeli a kerékpározás és a gyaloglás megkönnyítésére szánt finanszírozást. A jelentés szerzői szerint a kormánynak fontolóra kellene vennie a teherbicikli-szállítások áfakulcsának csökkentését, és lehetővé kellene tennie a nagyobb teljesítményű e-biciklik használatát.

„Egy friss európai becslés szerint a városi teherszállítás 51%-át ki lehetne váltani teherbiciklikkel” – mondta Ersilia Verlinghieri, a tanulmány egyik szerzője a Westminsteri Egyetem Aktív Utazási Akadémiáján. „Figyelemre méltó, hogy ha ennek a változtatásnak akár csak egy része is megvalósulna Londonban, az nemcsak a CO2-kibocsátás drámai csökkenésével járna együtt, hanem hozzájárulna a légszennyezés és a közúti balesetek kockázatának jelentős csökkentéséhez is, miközben hatékony, gyors és megbízható városi árufuvarozási rendszert biztosítana.

Hirra Khan Adeogun, a Possible éghajlati jótékonysági szervezet munkatársa elmondta: “Láttuk, hogy a Covid-zárlatok idején a házhozszállítások mennyisége az egekbe szökött, és ez a tendencia valószínűleg folytatódni fog. Sürgősen be kell húznunk a féket, és újra kell gondolnunk, hogyan “utaznak” a csomagok a városainkon keresztül. A teherbiciklire történő váltás az egyik olyan megoldás, amelyet támogatni kell.”


A tanulmány a Pedal Me teherbiciklis cég GPS adatait használta fel, a cég London központjának 15 km-es sugarában szolgáltat.  A kutatók 100 véletlenszerűen kiválasztott nap kiszállításait hasonlították össze azokkal az útvonalakkal, amelyeket a furgonok tettek volna meg. Megállapították, hogy a teherbringások ebben az időszakban közel négy tonna CO2-t takarítottak meg, még akkor is, ha a kutatók figyelembe vették a kerékpárosok által elfogyasztott élelmiszereket is.

„Ez nem csak Londonban érhető el: Európa-szerte 2018 és 2020 között 100 000 teherbiciklit kezdtek el használni, amelyek segítségével havonta olyan mennyiségű CO2 megtakarítás érhető el, amely 24 000 ember London-New York oda-vissza repülőútját fedezné” – olvasható a jelentésben. Más kutatások kimutatták, hogy kisebb csomagok és szállítási távolság esetén a teherbiciklik még költséghatékonyabbak is, mint a furgonok.

Egy másik alternatíva, az elektromos furgonok használata, amelyek egyre elterjedtebbek, de még mindig elenyésző részét teszik ki a forgalomban lévő 4 millió furgonnak.Ezek 96%-a dízelüzemű volt 2019-ben. A furgonok és teherautók 2015 és 2017 között Londonban minden harmadik halálos kimenetelű balesetben is szereplők voltak.

Steve Gooding, az RAC Alapítvány (közlekedéspolitikai és kutatási jótékonysági szervezet) igazgatója elmondta: “Amikor legutóbb a furgonhasználatot vizsgáltuk, arra jutottunk, hogy bár a szállítójárművek a furgonflottának csak kis részét teszik ki, aránytalanul sok kilométert tesznek meg.

“Bár a vállalkozásokat a profit vezérli, egyre inkább felelniük kell a környezetvédelmi és biztonsági teljesítményükért is. Mint ahogy a szállított csomagok listáját, úgy ezen elvárásokat is segítenek teljesíteni a teherbiciklik azzal, hogy a csomagokat célba juttatják a zsúfolt városi utcákon keresztül, és segítenek mindannyiunknak fellélegezni.”

A fordítást Ghira Zsófia Anna, a Járókelő Közhasznú Egyesület önkéntese készítette a The Guardian eredeti cikke alapján.

A Járókelő Közhasznú Egyesület működteti a Járókelő.hu közterületi hibabejelentő oldalt, amely segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, leszakadt szemeteseket, lekopott zebrákat, összetört megállókat, az elhagyott autókat és sok más problémát, amelyet közterületen tapasztalnak. Ne menj el a problémák mellett! Jelezd nekünk, és segítünk, hogy a panaszod, a kérésed eljusson a megfelelő illetékeshez. Légy részese a megoldásnak, te is tehetsz a környezetedért!