Milyen volt a Járókelő 2024-es éve?
- Home
- Milyen volt a Járókelő 2024-es éve?
Járókelő Blog
Hírek, olvasnivalók városokról és a Járókelőről, nemcsak városlakóknak.
Még többet szeretnél belőlünk? Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Milyen volt a Járókelő 2024-es éve?
A Járókelő Közhasznú Egyesületnél azon dolgozunk, hogy a lakosság által jelzett közterületi problémákat eljuttassuk az önkormányzatoknak és a városi szolgáltatóknak. Erről itt olvashatsz bővebben. 2024-ben a hibabejelentő felületünk működtetésén túl szemléletformáló előadásokat, workshopokat tartottunk, vállalati önkéntes napot szerveztünk, szakmai eseményeken vettünk részt előadóként, civil együttműködés résztvevőiként gyerekbarát városi fejlesztéseket szorgalmaztunk, és még a bejelentő felületünk fejlesztésén is elkezdtünk dolgozni.
Óriási mérföldkő!
Bár csak januárban tudtuk együtt megünnepelni, de december elején egy óriási számhoz, hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk el a Járókelő csapatával, az elmúlt 12 évben összesen 100.000 bejelentés oldódott meg a segítségünkkel.

A Járókelő tevékenysége számokban
- 2024-ben országosan 25.081 új bejelentést kezeltünk. Ez 3.524-gyel volt több, mint 2023-ban, ami 16%-os növekedést jelent.
- 12.499 bejelentett probléma oldódott meg a segítségünkkel, és további 5.783 bejelentés megoldása még folyamatban van.
- Az év 12 hónapjából 11-ben több új bejelentés érkezett hozzánk, mint az előző évben.
- Havonta átlagban 2.100, naponta átlagban 70 új megkereséssel foglalkoztunk. A csúcs júniusban volt, ekkor 2.531 új bejelentés érkezett hozzánk.
- Közel 40.000 emailt küldtünk különböző illetékeseknek, és 5.100 felhasználói visszajelzést (kommentet) kezeltünk.
- 300 különböző illetékessel tartottuk a kapcsolatot.
- Regisztrált felhasználóink száma pedig átlépte a 35.000 főt.
Az új bejelentések, azaz a 2024-ben befogadott ügyek száma 16%-kal növekedett az előző évhez képest. A növekedés szinten minden hónapban tettenérhető volt, 2024-ben az év 11 hónapjában értünk el magasabb bejelentésszámot a 2023-as év azonos hónapjaihoz képest, egyedül szeptemberben érkezett kevesebb ügy. A legintenzívebb periódus a február és augusztus közötti időszak volt. Önkénteseink havonta átlagosan 2.100 új ügyet kezeltek, ami kb. 400-zal több a 2023-as értékhez képest.

A Járókelőre érkező bejelentések 85%-a budapesti ügy volt, a főváros és a környező agglomerációs települések ügyeit összegezve pedig már a bejelentések 89%-áról beszélhetünk.
A “legnépszerűbb” illetékesek
A legtöbb ügyet a Budapest Közút, azaz a főváros közútkezelő társasága kapta. 4.252 lakossági panaszt továbbítottunk feléjük. A második helyen a Budapesti Közművek (BKM) áll 1.754 üggyel. A harmadik helyezett ezúttal is Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata lett 1.322 lakossági bejelentéssel. Listánk negyedik helyére a Magyar Telekom 1.283 panasszal került fel, a közterület üzemeltetési szegmensben ők a legaktívabb piaci szereplők.
1000 feletti ügyszámmal kellett megbirkóznia Budapest XI. és XIV. Kerületi Önkormányzatának is. 600-700 bejelentést fogad évente a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a XIII. kerületi Önkormányzat, a Budapesti Dísz- és Közvilágítás Kft. (BDK) és a II. kerületi Önkormányzat. Őket követik a sorban különböző kerületi önkormányzatok és nagy fővárosi közműcégek, úgy mint a Fővárosi Vízművek vagy a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM).

Mi érdekli leginkább az embereket? – a legfontosabb ügyek
2024-ben a legtöbb bejelentés a Forgalomtechnika kategóriában érkezett (3.724 ügy), második helyezett a Parkok és zöldterületek témakör lett (3.673 ügy), míg a bronzérmet a Közművek (3.416) vitte el. Negyedik helyezettként érdemes még szót ejteni a Köztisztaság kategóriába tartozó problémákról, amelyek rendre a lakosság figyelmének fókuszában állnak (3.080). A lakosságot leginkább foglalkoztató ügytípusok évről évre ugyanazok, csak a sorrend változik.


Az adatokat vizsgálva több éve ismétlődő tendencia, hogy a Közművek, a Köztisztaság és az Elhagyott jármű kategóriájában érkező ügyek oldódnak meg a legmagasabb arányban (62%). A legrosszabb megoldási eredményt pedig a Parkolással (általában szabálytalan parkolás), az Akadálymentesítéssel és a Járdák állapotával kapcsolatos bejelentések ügyében lehet elérni (28-31 %). Sajnos úgy tűnik, hogy ezek a témák a legkevésbé fontosak az illetékesek számára.

Megoldódik-e minden ügy?
Az összes bejelentés 81%-a sikeresen megoldódott vagy éppen megoldásra vár, az ügyek 19%-a pedig sajnos sikertelenül zárult (ezek harmadát töröltük, mert hatáskörünkön kívül eső problémákról szólt).

Ki a legeredményesebb megoldó?
A leghatékonyabb illetékes (a megoldott és lezárt bejelentéseket vizsgálva) a minimum 500 bejelentést fogadó szervezetek között továbbra is a Magyar Telekom (90%-os megoldási arány), őket a BDK Budapesti Dísz és Közvilágítási Kft. (82%) és a BKM Budapesti Közművek (69%) követi.
A legkisebb eredményességgel Zugló Önkormányzata (42%) és Újbuda Önkormányzata (42%) teljesített fej-fej mellett, míg a sort Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata zárja 36%-os megoldási aránnyal.

Bejelentőink, a hétköznapi hősök
2023-ban összesen 5.341 bejelentő volt aktív, ez 10%-os növekedés az előző évhez képest. Közülük 2.862-en életükben először jeleztek közterületi problémát nálunk. A 2024 előtt regisztrált felhasználóink a bejelentések 80%-át, míg a 2024 után érkezett bejelentőink az ügyek 20%-át tették hozzá az össz számhoz.
Szemléletformálás, szakmai események, civil összefogás, szolgáltatásfejlesztés
2024-ben vállalatok és önkormányzatok számára is kínáltunk szolgáltatásokat: szemléletformáló workshopokat és előadásokat tartottunk, illetve vállalati önkéntes napot szerveztünk. Ezenkívül izgalmas szakmai eseményekre kaptunk meghívást előadóként, más civil szervezetekkel közösen képviseltünk fontos ügyeket, és még a szolgáltatásunk, bejelentő felületünk fejlesztésén is dolgoztunk.
Vállalatokkal és önkormányzatokkal együtt
Az évet egy-egy szemléletformáló eseménnyel nyitottunk és zártuk. Februárban a Market Zrt. Fenntartahtósági reggelijén a munkavállalók a Járókelő.hu bejelentő felületével és az Egészséges utcák koncepcióval ismerkedtek meg. Az Egészséges utcák szempontrendszere alapján egy konkrét utcát is értékeltek, hogy számokkal is kifejezhetővé váljék, mennyire egészséges és emberközpontú a terület.


Decemberben a Józsefvárosi Önkormányzat munkatársainak házhoz vittük szemléletformáló workshopunkat, amelyen az emberközpontú várostervezés alapelveit és azok gyakorlati alkalmazását ismerhették meg. A program során a résztvevők interaktív gyakorlatok, közös eszmecserék és elemző feladatok révén kerülhettek közelebb az urbanisztika modern megközelítéseihez, illetve közösen átgondolhatták a kerület sajátos kihívásait.

Májusban a KPMG Hungary munkatársainak vállalati önkéntes napot szerveztünk, amely során az irodaházuknak is otthont adó XIII. kerület utcáit és a Duna-partot tisztították meg, hogy a környezetünk szebb, tisztább és rendezettebb legyen.

Eseményeken, szakmai fórumokon
Március 1-jén a Budapest Jövője Fórum programjában szakmai és civil szervezetek, illetve önkormányzatok képviselői beszélgettek a főváros ügyeiről: a lakosok életminőségéről, lakhatásról, közterületekről, a városkép alakulásáról és közösségi, részvételi megoldásokról.
A Járókelő két panelbeszélgetésen vett részt, Lukács Máté, a Járókelő ügyvezetője a közösségi költségvetés témáját járta körül beszélgetőtársaival, míg Veress Luca, urbanista szakmai munkatársunk a budapestiek egészségének, életminőségének javításáról szóló blokkban beszélt az Egészséges utcák koncepcióról.


Áprilisban az Urbavis és a Magyar Urbanisztikai Társaság konferenciáján vettünk részt. A konferencia annak az Egészséges Utcák Programnak az apropóján valósult meg, amelynek keretében önkormányzatok pályázhattak konkrét utcák átalakítására az Egészséges utcák szempontrendszere alapján. Az esemény célja az volt, hogy szakmai inspirációt nyújtson a pályázat beadásán dolgozó budapesti kerületi önkormányzatok és szakemberek számára. Ügyvezetőnk, Lukács Máté többek között a megvalósuló közterületek karbantartásának fontosságát emelte ki, illetve a helyi közösségek tervezési és megvalósítási folyamatokba való bevonását, hiszen az utcákat, közterületeket használók véleménye kiemelten fontos a Járókelő csapata számára.

Dalos Eszter, urbanista szakmai munkatársunk októberben vett részt a Budapest Főváros Önkormányzata által szervezett Egészséges Utcák Tudásközpont alapító workshopján. A Tudásközpont ambiciózus és egyben hiánypótló szereplőként jelenik majd meg a szakma és a külső érdeklődők számára is.
Októberben szintén Lukács Máté, az ügyvezetőnk kapott meghívást a Terézvárosi Klímaklub eseményére, ahol Marinov Péter humánökológussal, az Újlipótváros Szuperblokk civil kezdeményezés vezetőjével és Pupli Márton humánökológussal, a terézvárosi önkormányzat munkatársával arról beszélgettek, hogy milyen eszközökkel válhatna élhetőbbé Budapest és benne Terézváros. Mit jelent a 15 perces város koncepciója, és mik azok a szuperblokkok?
Más civilekkel együtt az élhetőbb Budapestért!
Ahol egy gyerek biztonságban van, ott mindenki biztonságban van! – a Gyerekbarát Budapest kampányban tizenkét civil szervezettel működtünk együtt a gyerekbarát budapesti fejlesztések érdekében. 12 pontban foglaltuk össze a javaslatainkat, és ezeket elküldtük a 2024-es választásokon induló összes főpolgármester-jelöltnek, fővárosi listán szereplő képviselő-jelöltnek, valamint kerületi polgármester-jelöltnek. A jelölteket arra kértük, hogy vállalják, mely pontok teljesítéséért fognak dolgozni a következő 5 éves önkormányzati ciklus során, amennyiben megválasztják őket.

A Valyo, Város és Folyó Egyesület a pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszán, a Jane Haining rakparton időszakosan pihenőparkot, ideiglenes közteret alakított ki, hogy közelebb hozza az embereket a városi terekhez és a folyóhoz. A rakpart lépcsői ideiglenesen neveket (Strand lépcső, Kikötő lépcső, Csillag Illés lépcső, Piknik lépcső) is kaptak. Mi, a Járókelővel a Matróz lépcsőt avattuk fel az áprilisi névadó ünnepségen.

Legyen még jobb a Járókelő.hu!
A Járókelő.hu által nyújtott szolgáltatás és így a bejelentő felület fejlesztését, megújítását tervezzük. Ennek érdekében egy széleskörű felmérésbe kezdtünk. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Service Design képzésének hallgatói már 2023-ban is segítettek nekünk ebben a munkában, 2024-ben pedig ismét lehetőséget kaptunk a képzés partnerszervezeteként hasonló együttműködésre. A képzés hallgatói kutatást végeztek a felhasználóink körében, hogy megtudjuk, hogyan tehetnénk a hibabejelentés folyamatát gördülékenyebbé, kényelmesebbé, és hogyan javíthatnánk a felhasználói élményt.

A partnereinkkel, a kerületi önkormányzatokkal és a közműszolgáltatókkal való kapcsolat fejlesztésén pedig a local heroes csapatával dolgoztunk egy service design workshop keretében.