6500 Ft-ért válaszol Gárdony önkormányzata egy eldöntendő kérdésre

  • Home
  • 6500 Ft-ért válaszol Gárdony önkormányzata egy eldöntendő kérdésre

Járókelő Blog

Hírek, olvasnivalók városokról és a Járókelőről, nemcsak városlakóknak.
Még többet szeretnél belőlünk? Iratkozz fel a hírlevelünkre!

6500 Ft-ért válaszol Gárdony önkormányzata egy eldöntendő kérdésre

A Járókelő 2012 óta segíti a városlakókat nem csak Budapesten, de 24 vidéki városban, hogy a közterületen észlelt problémáikat jelezhessék, és arra az illetékesek mielőbb megoldást találjanak. Gárdonyban már több mint két éve fogadják az önkénteseink az ott élők lakossági bejelentéseit, a helyi önkormányzat azonban egy ideje nem válaszol, ezért megpróbáltunk valami mást.

360685-5efca61f5fbf3.png

Ugrás a bejelentésre!

Gárdonyban 101 közterületi problémából 83 az önkormányzat illetékességi körébe tartozik. Ezek közül sajnos 54 megoldatlan státuszú, 23 megoldott, a többi pedig válaszra vár. 

A gárdonyi ügykezelő önkéntes csapat a lakossági jelzéseket fogadja, továbbítja, de a folyamat legörömtelibb része, a pozitív válasz a legtöbb esetben elmarad, sőt, sokszor semmilyen válasz nem érkezik az önkormányzattól. A hozzájuk tartozó ügyek 60 százalékára egyáltalán nem reagáltak. 

Fontos tisztáznunk, hogy a Járókelőhöz érkező közterületi problémák hivatalosan közérdekű bejelentésnek vagy panasznak minősülnek, és az ezekre vonatkozó szabályozást a 2013. évi CLXV. törvény foglalja magában. Ennek értelmében az eljárásra jogosult szerv köteles a beérkezéstől számított 30 napon belül elbírálni a bejelentést, és arról a bejelentőt értesítenie is kell. 

Mivel ez a törvényi kötelezettség nem teljesült, mi megpróbáltunk más módon hozzájutni a lakosokat érdeklő információkhoz. Egyesületünk munkatársa közérdekűadat-igénylést adott be.

Szeptember végén öt adatigénylésünkből egyre válaszolt az önkormányzat, ebben viszont a korábban elutasított négy másikra is reagáltak. Összesen 32500 forintban állapítottak meg költségtérítési díjat, amelyet „munkaerő-ráfordítás költségként” határoztak meg.

Az önkormányzat válaszából:

A Gárdonyi Polgármesteri Hivatalhoz előterjesztett közérdekű adatigénylés – Nagy mértékben púpos az út a csatornafedeleknél, Nincsen szemetes, Elektronikai hulladék, Sose működő lámpák, Veszélyes hulladék (autógumi) tárgyú kérelmeivel kapcsolatban tájékoztatom, hogy az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény 29. §-a aIapján, azok teljesítéséért költségtérítést állapítok meg, melynek együttes összege 35200.- Ft. Az összeg a munkaerő-ráfordítás költsége.

Azt talán érdemes megemlítenünk, hogy a jelzésenként kiszabott 6500 forintos díj megfizetése után természetesen még nem a megoldásig jutunk el, csupán arról kapunk tájékoztatást, hogy foglalkoztak-e a problémával vagy sem, esetleg a jövőben terveznek-e ilyesmit.

A válasz után egyik helyi önkéntesünk arra is felhívta a figyelmünket, hogy a gárdonyi jegyző nyilatkozatot tett közzé a település hivatalos Facebook oldalán a megszaporodott közérdekű adatigénylések kapcsán.

A bejegyzés itt olvasható.

Ahogy látható, a Facebook poszt alatti kommentelők egyike felhívja az önkormányzat figyelmét arra, hogy közérdekűadat-igénylés esetén a hivatkozott törvényben a NAIH (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) szabályozza az adatigénylés menetét, mely szerint:

  • a közérdekű információk megismerése alapjog, ezért ennek költségei csak különösen indokolt esetben háríthatók át az adatigénylőre
  • az adatok felkutatásához, összesítéséhez, rendszerezéséhez, másolat készítéséhez szükséges időtartamból az első 4 munkaóra nem számítható fel
  • munkaerő ráfordítás esetén az intézménynek ki kell mutatnia, hogy hány fő, hány munkaóráját számolták el, és munkaóránként mekkora összeget vettek figyelembe
  • az adatkezelőnek pontosan le kell írnia azokat a munkafolyamatokat is, amelyeket elvégez, vagy el fog végezni az adatigénylés teljesítéséhez

Nyilvánvalóan az információk és az adatok összegyűjtése és azok megválaszolása időt és energiát igényel, ugyanakkor úgy gondoljuk, hogy a Járókelő felhasználói nagyon sok esetben a közfeladatokat ellátó szervek tevékenységét segítik azzal, hogy bizonyos problémákra – akár balesetveszélyes helyzetekre is – felhívják a figyelmet. Hiszen ezt a “felderítő munkát” az adott illetékes munkatársainak már nem kell elvégezniük. 

A Járókelő felülete azt is biztosítja, hogy egy közterületi probléma kapcsán történő intézkedések mindenki számára láthatóak legyenek, így ha esetleg az ügy iránt érdeklődők többen vannak, a külön-külön történő kiértesítésük is megspórolható. 

Gárdonyban az önkormányzat sajnos láthatóan nem örül ennek a segítségnek, plusz munkát látnak az alapfeladataik ellátásában és a törvényi előírások betartásában is. A Járókelő Közhasznú Egyesület úgy gondolja, hogy a gárdonyiaknak jogukban áll az önkormányzat munkájáról tájékoztatást kérni.